Selvom den amerikanske flygigant Boeing ligger underdrejet for tiden på grund af startforbud mod bestselleren 737 MAX, vil den øjeblikkelige krise nok kun blive betragtet som et bump i overfladen om nogle år.
Ifølge Boeings årlige 20 år frem i tiden prognose vil der blive rigeligt at lave frem til 2038. Både når det gælder fremstilling af nye civile passager- og fragtfly, med produktion af militærfly, rumfart og en voksende service-industri.
Det totale marked vil være på 16 billioner US dollars (ca. 109 bio. kroner), spår Boeing. En meget stor del af omsætningen vil komme fra 44.040 nye passagerfly, der skal bygges i de kommende 20 år.
Ifølge Boeing vil 44 pct. af de nye fly skulle erstatte aldrende maskiner, som flyselskaberne har i brug lige nu. Resten kommer fra nye ruter og udvidelser af de nuværende.
Med andre ord er der fortsat stærk vækst i luftfart. Plus 4,6 pct. om året. Det passer dårligt sammen med, hvad f.eks. Sverige oplever.
Her har Greta Thulberg effekten med “Flyg Skam” slået ned, så titusinder af svenskere har flyttet deres rejser fra fly til jernbane.
Boeing nævner ikke klima-debatten med et eneste ord i pressematerialet om sin nye Market Outlook (BMO).
Derfor er det ikke til at vide, hvor mange af de næste 20 års passagerfly Boeing regner med vil have erstattet den traditionelle og forurenende jetmotor med f.eks. eldrift eller hybride koncepter. Præcist som vi ser det i bilverdenen lige nu.
Vi får til gengæld at vide, at alene 21,1 billion kroner (3,1 bio. USD) vil blive brugt på nye passagerfly i de næste 10 år.
Desuden vil verden for første gang have over 50.000 civile passagerfly i drift. Hvis væksten holder, som prognosen siger, vil der i 2038 være 50.660 maskiner på himlen over jorden.
Det må glæde topledelse og aktionærer hos både Boeing og Airbus. De to koncerner fremstiller langt de fleste kommercielle fly i verden.
Russere, kinesere, japanere og brasilianere forsøger også at kapre en bid af kagen hos flyselskaberne, men de bliver aldrig så tykke og mætte som de to giganter.
Boeing skriver selvfølgelig, at efterspørgslen er stor efter mere brændstof-besparende fly end dem, der befolker himlen og lufthavnenes gates lige nu.
Mere overraskende er det nok, at Boeing regner med, at himlen skal blive endnu mere fortravlet i de kommende år.
Selvom de fleste flyselskaber piver over stærk konkurrence og lave billetpriser, vil de åbenbart blive ved med at udvide. Det gælder både i pænt dækkede lande som Vesteuropa og i nye markeder i Asien, Afrika og Latinamerika.
Det største segment af passagerfly er også dét, som Boeing har størst problemer med for tiden. Det er de relativt små maskiner som Boeing 737 MAX eller Airbus’ konkurrerende A320 familie.
De har typisk plads til maksimalt 200 passagerer og kaldes i fagsprog for ”single-aisles”, fordi de kun har én gang ned gennem flyet.
Boeing forventer, at der i de kommende tyve år vil blive solgt 32.420 nye fly i denne kategori. Den domineres især af lavpris flyselskaberne.
Hos de større “wide body” fly, der typisk bruges til de længere ruter, regner Boeing med, at der totalt set vil blive solgt 8.340 nye maskiner frem til 2038. Kendte flytyper i denne kategori er f.eks. Boeing 777 og 787 Dreamliner eller Airbus A350 og A330.
Her er Boeings forventninger til levering af nye passagerfly i de kommende 20 år. Prognoserne gælder total-markedet i verden – og altså ikke kun fly fra Boeing selv:
- Regionale jets med under 90 sæder – 2.240 styk
- Single aisles med over 90 sæder – 32.420 styk
- Wide Body fly med over 200 sæder – 8.340 styk
- Store fragtfly (Wide Bodies – 1.040 styk
I alt 44.040 nye fly til en værdi af 6,8 billion USD (ca. 46,4 billioner kroner)
Europa og Nordamerika vil aftage nogenlunde lige mange af de nye passagerfly – omkring 9.000 hver i de kommende 20 år. Det store vækstmarked bliver imidlertid Asien, spår Boeing:
- Europa – 8.990
- USA og Canada – 9.130
- Asien og Stillehavet 17.390
- Mellemøsten – 3.130
- Afrika – 1.160
- Rusland – 1.280
- Latinamerika – 2.960
Skriv et svar