En flyrejse består af flere – ofte tidskrævende – elementer. Selve flyvetiden i luften behøver slet ikke at tage den store broderpart.
Timerne, man skal møde i lufthavnen inden afgang, skal også regnes med. Check-in, paskontrol, security sluser og så ventetiden forud for starten.
Når man så er landet, kommer den del af flyrejsen, som de færreste husker at indregne. Nemlig fra maskinens hjul har ramt asfalten, flyet tømt, bagagen hentet og den ofte lange gåtur, indtil man omsider står ude i det fri igen.
En ny international analyse afslører, at man mindst skal indregne en halv time til sidste del af flyveturen. I de hurtigste lufthavne tager det kun 12 minutter i gennemsnit. I de langsomste over 80 minutter.
Undersøgelsen er foretaget af Blacklane, der er en global chauffør- og concierge-service med stor erfaring i at køre kunder til og fra lufthavne verden over.
Blacklane har sammenlignet tiden fra det øjeblik, kunder løftede sig fra passagerflyet sæder (”Flights’ Arrival Time), og indtil de kunne sætte sig på bagsædet af firmaets limousiner.
Undervejs har Blacklane indsamlet data fra flere hundrede-tusinde fly-ankomster i over 300 lufthavne. Både de store internationale og de mindre med indenrigs trafik.
Den viser ikke overraskende, at forretningsfolk som regel kommer hurtigere igennem lufthavnen end almindelige dødelige – på 17 i stedet for 24 minutter i snit. Ikke fordi de har specielle fordele, fordi betaler mere for deres flybilletter. Men fordi de er mere vant til at færdes i lufthavne og derfor hurtigere finder ud.
Den globale gennemsnits-tid for at komme ud af en lufthavn er 38 minutter ved internationale flyvninger og 23 minutter ved indenrigs (”domestic”).
Europa har i den forbindelse de korteste tider og afstande gennem lufthavnen, konkluderer Blacklane. 10 af klodens 11 hurtigste ligger i vores del af verden. Kun kinesiske Shanghai blander sig i toppen.
Den aller-hurtigste på internationale ruter – Luxembourg – ligger lige midt i Europa. Her kan man være ude af lufthavnen på bare et kvarter.
Andre lufthavne med korte afstand i tid og/eller kilometer er Rotterdam, Milan-Bergamo, Basel, Hannover og London City.
Selvfølgelig har lufthavnenes størrelse en stærk indflydelse på den tid, det tager at komme ud af dem. Desuden betyder lufthavnenes design også meget.
For eksempel har klodens mest langsomme lufthavn også den længste terminal-bygning i verden. Det er Kansai lufthavnen i japanske Osaka, hvor terminalen måler 1,7 kilometer!
Andre internationale lufthavne, hvor man ikke må have travlt med at komme ud, er f.eks. Tokio Narita med 56 minutter, Orlando i Florida, Dubai, Washington Dulles i USA, St. Petersborg i Rusland og i Mexico City.
Blacklane har også kigget på udgangs-forholdene på de 20 lufthavne i verden, som skal håndtere flest passagerer hver dag og hvert år.
Her er München og Frankfurt de hurtigste med henholdsvis 30 og 33 minutter. Med under 40 minutter kan man klare sig i bl.a. Singapore, Madrid, Amsterdam, London Heathrow og Barcelona….
Skriv et svar