Verdens største flyfabrikant er virkelig røget ind i turbulenser – og problemerne kommer fra de amerikanske lufthavns-myndigheder FAA.
Som bekendt har Boeings seneste 737 MAX fly startforbud efter to fatale styrt med 356 dræbte i Indonesien og Ethiopien.
Boeing beskyldes for at have lappet videre på en æld-gammel konstruktion i stedet for at bygge et helt nyt fly til de korte og mellemlange distancer.
737 MAX-flyene skal udelukkende være skabt i panik over den store succes, ærkerivalerne fra Airbus har haft med sine A320 maskiner.
Nu falder mistanken også på en anden af Boeings bestsellere. Det er 787 Dreamliner, der er et meget populært fly til de lange distancer. Norwegian bruger det bl.a. til sine interkontinentale ruter fra København til USA og Thailand.
Ifølge den sædvanligvis meget vel-informerede avis ”Seattle Times” har FAA og agenter fra FBI fundet ”problemer” i Boeings Dreamliner fabrik i den amerikanske delstat South Carolina. Således skal Boeing medarbejdere bevidst have manipuleret 787-flyenes papirer og dokumentation.
Kilder internt i Boeing skal angiveligt have sladret til myndighederne om sjuskerier under bygning af Dreamliner flyene.
I nogle maskiner skal Boeing have indbygget fejl-behæftede dele. I andre sidder metal-fragmenter med skarpe kanter tæt på kabler til flyenes styring under cockpittet.
Dem har en pensioneret Boeing kvalitets-tester fjernet mange af, fortæller vedkommende anonymt til ”New York Times.”
Også inspektører fra den amerikanske luftfarts-myndighed FAA skal ved fabriks-kontroller have opdaget farlige metal-splinter i Dreamliner fly, selvom Boeings egen-kontrol havde erklæret, at de ikke fandtes.
Boeing har selvfølgelig travlt med at fortælle, at sikkerhed går foran alt andet i produktion af nye fly. Den er også vigtigere end at tjene penge på bundlinien.
Men det skal Boeing jo sige, når man er klemt op i et hjørne. Flyfabrikken understreger samtidig, at de nye Dreamliner problemer kun er ”enkelte tilfælde.”
Den canadiske tv-sender ”CBC” beretter samtidig, at Boeing havde manipuleret med papirerne forud for afleveringen af en 787 Dreamliner til Air Canada i 2015.
Da blev flyet givet fri af Boeings kvalitets-kontrol, selvom canadierne efterfølgende fandt olie-pletter på ydersiden af en jetmotor og andre fejl.
Ifølge Boeing har flyfabrikken selv meldt episoden til myndighederne og efterfølgende givet sine mekanikere og kvalitets-kontrollører en advarsel.
Ikke desto mindre kaster disse nye episoder flere skygger over Boeings engang smukke image som amerikansk industris stolthed.
Det er bestemt heller ikke første gang, at flyselskaber og Boeing har problemer med den storsælgende 787 Dreamliner, der konkurrerer direkte med Airbus A350 model.
For nogle år siden måtte Boeing holde Dreamliner på jorden, fordi der var problemer med flyets batterier og elektriske systemer. Sidste år kunne hundredvis af 787’ere ikke gå på vingerne på grund af fejl i jetmotorerne.
Et af de flyselskaber, som hver gang bliver hårdt ramt, når Boeing har problemer – er Norwegian.:
Det norske lavpris selskab har i øjeblikket 18 Boeing 737 MAX fly, det ikke må bruge. Går den nu også galt med de større 787 Dreamliners, må det være en katastrofe for Norwegian.
Boeing 737 MAX bliver næppe frigivet til at fragte passagerer igen før efter nytår. En nærmere dato tør ingen gætte på lige nu.
I mellemtiden streger flyselskaberne MAX maskiner fra deres vinter-fartplaner, der træder i kraft fra oktober….
Skriv et svar