Hvis I mener, det må være en selfie foran Tivolis hoved-indgang eller et nærbillede af den lille havfrue, som er det mest udbredte billede af Danmark på sociale medier som Instagram eller Facebook, må I tro om igen.
I 2018 var det mest populære foto af Danmark på Instagram et lille lyserødt hus med tilhørende rosenbusk og damecykel.
Huset står på Møllestien i Aarhus, og billledet er taget af Adam Brosbøl. Han tager mange smukke fotos af gamle bygninger og lægger dems på Instagram, men den lyserøde idyl har rigtig taget kegler. Fotografiet er liket, kommenteret, delt eller arkiveret hele 27.700 gange.
Adam Brosbøls billede er et tydeligt bevis på, at danskernes egen opfattelse af, hvad der er typisk dansk og smukt, ikke nødvendigvis stemmer overens med turisternes.
De sociale medier har nemlig givet rejse-branchen helt nye udfordringer. Ikke kun i Danmark, men overalt i verden.
I dag er det f.eks. utrolig vigtigt, at et hotel, restaurant, et museum, en Airbnb vært eller en turist-attraktion tager billeder, der er ”instagrammable”. Allerhelst skal de også være gode til at tage selfies foran.
Med andre ord, at de står flot på Instagram og mobiltelefoners skærme. Det er nemlig første dør-åbning for flere og flere turister.
Hvor de tidligere bladede i kataloger eller kiggede på rejsebureauernes hjemmesider, foregår første kig i dag i de sociale medier. Først og fremmest på Instagram og Facebook.
Det er man selvfølgelig klar over hos Danmarks officielle turist-organisation VisitDenmark. Organisationen bruger flittigt de sociale medier som markedsførings-kanal.
Bl.a. har organisationen populær profil på Instagram, der bliver tagget i tusindvis af gange med #visitdenmark.
Her er besøgende velkomne til at lægge deres gode Danmarks-billeder, så alle kan se med. Det gjorde Adam Brosbøl også med sin søde lyserøde hus.
VisitDenmark havde sidste år 220.000 følgere på Instagram – det er 53.000 flere end i 2017. Organisationens Facebook profil havde 647.000 followers (572.900 i 2017), mens 74.000 holdt øje med VisitDenmark via Twitter – et plus på knap 7.000.
”Sociale medier er fantastiske til at kommunikere nye ting, nye vinkler og nye historier her og nu. Lige når tingene sker. Det er de lokale, der kender de gode fortællinger, som er værd at dele. De viser verden, hvorfor Danmark er et særligt sted at være,” forklarer Donna Sandahl Sørensen. Hun er Senior Content Manager hos VisitDenmark.
Hun fortæller samtidig, at autencitet er vigtigere end iscenesættelse. Fotos i sociale medier skal være ægte og inspirerende, hvis de skal fungere godt.
Hver femte turist bruger dem
VisitDenmark har netop afsluttet en ny mini-analyse, der giver et billede af turisternes brug af sociale medier i forhold til Danmark.
Analysen viser bl.a, at hver femte udenlandske turist i Danmark har brugt sociale medier for at danne sig et billede af Danmark, før han eller hun beslutter sig for at rejse hertil.
Især storby-turisterne er aktive på den front, og under selve rejsen bruger endnu flere de sociale medier til at finde nye oplevelser i Danmark.
De sociale medier har derfor ikke kun stor betydning for at lokke og tiltrække turister til landet. De er også meget vigtige til at servicere gæsterne, mens de er i landet.
”Turisterne bruger deres mobiltelefon hele tiden. De går på de sociale medier for at spørge om, hvor de skal spise, hvor de lejer en cykel eller, hvad de skal se og opleve, mens de er i Danmark. De vil så gerne have svar fra både professionelle, fra lokale beboere og fra andre turister, der har været her,” siger Donna Sandahl Sørensen….
Skriv et svar