EU har ikke kunnet blive enig om at indføre afgifter på flybenzin eller lægge skat på flyrejser.
Sverige har det allerede, mens Danmark hidtil har holdt sig fra det. Spørgsmålet er, hvad den nye regering gør, når den har så store klima-ambitioner.
I mellemtiden er flere andre EU-lande begyndt at indføre fly-skatter på egen hånd. Først Holland og nu også Frankrig.
Den franske transport-minister Elisabeth Borne meddelte således i dag, at hendes land fra 2020 vil indføre klima-skat på internationale flyrejser fra landet.
Planen er, at de penge, som kommer ind via skatten, skal bruges til at finansiere mere miljø-rigtig transport nede på jorden i Frankrig.
Elisabeth Borne regner med, at de nye flyskatter vil indbringe mindst 180 millioner euro om året. Det svarer til godt 1,3 milliarder kroner.
Klima-skatten vil blive indført trinvist og ende på omkring 1,5 euro – ca 11 kroner – for en almindelig Economy Class flybillet fra Frankrig og til andre EU-lande.
Business Class passagerer skal gribe dybere i lommen. Her bliver afgiften på op til ni euro – 67 kroner – på rejser inden for EU. Flyver man til destinationer uden for EU, bliver skatten op til 18 euro eller 134 kroner.
Det er ikke et beløb, som kommer til at vælte de flyrejsendes budget. Formentlig vil de fleste passagerer slet ikke opdage, at skatten bliver opkrævet.
En helt anden ting er, hvordan franskmændene forholder sig til fly, der kommer ind til landet. I hvert fald rent teoretisk vil den samme flystrækning være dyrere at gennemføre med afgang i en fransk lufthavn end den modsatte vej.
Skriv et svar