Boeings 737 MAX fly, der er ramt af start-forbud efter fatale styrt, fortsætter med at ødelægge forretningen for USA’s største flyvemaskine fabrikant.
I andet kvartal af 2019 fik Boeing kun solgt 90 passagerfly- Det er 54 pct. færre end i samme periode for et år siden.
Mest markant er nedgangen for 737 familien af fly, som Boeing havde forventet at blive koncernens store indtjenings-kilde. I april, maj og juni 2018 købte flyselskaberne 137 Boeing 737 modeller. I år var det kun 24.
Boeings europæiske ærkerival Airbus har til gengæld glæde af krisen hos amerikanerne. I årets første seks måneder gik Airbus’ flysalg frem med 28 pct – til 389 styk.
I samme seks måneder gik Boeings salg tilbage med 37 pct – til 239 maskiner. Det viser regnskabstal, som verdens to største flyfabrikanter offentliggjorde i aftes.
I andet kvartal solgte Boeing 24 styk 737 fly, to 747 jumboer, 10 styk 767 og 12 eksemplarer af 777. Bestselleren var helt klar Boeing 787 Dreamliner med 42 styk.
Søndag måtte Boeing melde, at det første flyselskab havde gjort alvor af sine trusler om at droppe 737 MAX helt. Det var det saudi-arabiske lavpris-selskab Flyadeal, der annullerede en ordre på 30 maskiner hos Boeing. Saudierne vil i stedet købe Airbus A320neo maskiner.
I går mandag fulgte Tadsjikistans lille Somon Air i slipstrømmen på Flyadeal. Flyselskabet fra den tidligere Sovjet republik vil i Central-asien vil ikke have sin bestilte Boeing 737 MAX 8, men i stedet bytte det til en ældre 737-800 model.
Annulleringen fra Flyadeal har været ventet i flere uger. Også andre flyselskaber tæller i øjeblikket på knapper, om de skal opgive Boeings 737 MAX helt. Deriblandt Lion Air i Indonesien og Ethiopian Airlines – de to selskaber, som oplevede flystyrtene i oktober og marts med i alt 346 dræbte.
Omvendt får Boeing også moralsk støtte fra to meget store kunder. Ryanair vil fortsat gerne have de 150 MAX maskiner, den irske flygigant har bestilt – og gerne udvide ordren. Desuden har British Airways’ moderselskab IAG tilkendegivet, at man er parat til at købe mindst 200 styk 737 MAX.
Lidt fremgang kan Boeing dog spore midt i al tristessen, der bl.a. betyder, at ingen aner, hvornår de kriseramte 737 MAX fly får lov til at gå på vingerne igen med passagerer i sæderne.
Mens Boeing måtte leve med en maj uden en eneste ny bestilling af fly, kom der i det mindste ni ordrer i hus i juni.
Leasing-selskaber Air Lease Corporation bestilte således en Boeing 787-9 Dreamliner. Fragtselskabet DHL købte et Boeing 777 F og konkurrenten Fedex Express seks 767-300 F fragtfly….
Skriv et svar