Midt i højsæsonen for turister går flere italienske fagforeninger i strejke – og de vil især ramme transport-sektoren på både vej, skinne og i luften..
Italienske medier advarer derfor om her til morgen, at udenlandske turister må væbne sig med tålmodighed, hvis de vil rundt i støvlelandet på deres ferie.
Onsdag kommer en landsdækkende strejke i hele den italienske transport-sektor. Det vil sige både jernbaner, busser, taxi, havne, motorveje, bil-udlejere og færger.
Strejkerne varer fire timer, og de gennemføres på forskellige tidspunkter af dagen i Italiens storbyer. Derfor er det nok en god idé at kontakte rejse-arrangør eller hotel for at høre, hvornår den by, man vil holde ferie i, bliver lammet af arbejds-nedlæggelser.
Har man planlagt at bruge Italiens ellers velfungerende jernbaner på onsdag, kan man godt opgive på forhånd. De står stille fra klokken 0901 til 1701. Altså praktisk talt hele dagen.
På fredag følger lufttrafikken. Mellem klokken 10 og 14 flyver der ingen maskiner i italienske lufthavne. Kun flyvelederne og den internationale luftsikkerhed over støvlelandet er undtaget af strejken.
En håndfuld fagforbund er gået sammen i den fælles strejke, der gennemføres under sloganet ”lad os få bevægelse i vores land igen.”
Strejkerne handler ikke om højere løn. Fagforeningerne vil bl.a. bruge dem til at bekæmpe korruption og ”unfair konkurrence” i landets transport-sektor.
Desuden vil fagforeningerne presse regeringen i Rom til at bruge flere kræfter på landets trafikale infrastruktur.
Som så mange andre dele af Italien er trafikken hårdt belastet af de hurtigt skiftende regeringer. Vigtige ting når ikke at blive gennemført, inden den næste regering overtager roret og stopper forgængernes planer.
Det ses også tydeligt i den årelange krise omkring landets kriseramte flyselskab Alitalia. Det har været forsøgt solgt mange gange i de senere år, men først i sidste uge ser der ud til at være kommet en løsning.
Alitalia skal fremover ejes og styres af de italienske jernbaner – Ferrovie dello Stato (FS) – sammen med tøj-koncernen Benetton og stor-entreprenøren Atlantia.
Sidstnævnte kendes bedst fra skandalen om den nedstyrtede motorvejs-bro i Genua sidste år. Desuden ejer Atlantia også den store Fiumicino lufthavn i Rom, som er hjemmebane for Alitalia.
Ud over jernbanerne, Benetton og Atlantia skyder den italienske stat og amerikanske Delta Air Lines penge i Alitalia. Amerikanerne skal også bidrage med knowhow og netværk i den internationale luftfart….
Skriv et svar