Måske er det en god idé, at Donald Trump og Boris Johnson er ved at blive perle-venner. Når England melder sig ud af EU til oktober, står USA klar med åbne arme – og en gunstig handels-aftale.
Historisk set ejede briterne jo en stor del af Nordamerika engang, og englænderne elsker tilsyneladende fortsat at besøge USA’s største by New York.
Af Big Apples 65 millioner turister i 2018 var de knap 1,3 millioner nemlig fra Storbritannien. Det er ca. 150.000 flere end fra Kina, der allerede sidste år var påvirket af USA’s handelskrig og fjendtlige holdning.
Også USA’s nordlige nabo lå i Top-3 over de fleste turister i New York. Men canadierne skal jo heller ikke rejse så langt for at se friheds-gudinden og Broadway som alle andre udlændinge.
New Yorks turist-organisation – NYC & Company – forventer, at turist-strømmen vil gå fire procent frem i år. Det vil sige, at rundt regnet 27 millioner udlændnige checker ind i byen i løbet af 2019.
Et af årets helt store events har allerede tiltrukket mange tusinde til byen. Det var World Pride 2019, der fandt sted i juni og havde fem millioner tilskuere.
World Pride var dermed det største bøsse og lesbiske arrangement i historien. Det fejrede samtidig 50 året for USA’s Stonewall optøjer, hvor homo-seksuelle i New Yorks Greenwich Village kvarter protesterede offentligt for ligestilling. Det betragtes i dag som starten på den globale bøsse-bevægelse, der i dag kaldes LGBTQIA+.
I 2018 brugte turister over 44 milliarder USD i New York – det svarer til xxxx kroner. Tallet omfatter både amerikanske og udenlandske besøgende i byen. Det er uundværlige pege for både New Yorks skattevæsen, butikker, restauranter, hoteller og underholdnings-industri.
Det har ellers ikke altid været nemt at lokke turister til byen med kælenavnet Big Apple. Tilbage i begyndelsen af dette årti havde New York nærmest en turist-krise.
Byens daværende borgmester Michael Bloomberg indså, at markedsføringen af sin by var alt for ukoordineret og usammenhængende.
Derfor overlod han i 2007 den overordnede promovering af New York ude i verden til bureauet NYC & Company.
Siden er det gået støt fremad, hvilket bl.a. tilskrives flere partnerskaber med store virksomheder som f.eks. Mastercard. De har gjort en stor indsats for at gøre New York cool og trendy igen….
Skriv et svar