Hvad gør man ikke for at få omtale og opmærksomhed i en verden, der bliver mere og mere global – og hvor museer ikke længere kan nøjes med at være museer.
De skal være event centre, som i høj grad er tilpasset moderne teknologiske vaner. Det vil i praksis sige, at de har behov for at fremstå ”instagrammable.” Med andre ord, at de skal tilbyde foto-motiver, der fungerer perfekt i de sociale medier.
Den seneste nye trend synes at være undervands. Flere nye forlystelses-parker, restauranter og museer er blevet placeret dernede, hvor fisk og skaldyr ellers har hjemmebane.
Det er der ikke noget nyt i, vil nogle læsere af Trends & Travel sikkert sige nu. Ganske rigtigt. Der findes flere gamle undervands-museer verden over.
Det mest berømte ligger nok i Pearl Harbour på Hawaii, hvor USA aldrig har løftet flere af sine sønderbombede krigsskibe ud af vandet. De fungerer i dag som mindesmærke for japanernes angreb i 1941.
Det seneste nye undervands-museum åbnede i den forløbne uge i Jordan. Mere præcist i bugten ud for havnebyen og turist-magneten Aquaba i toppen af det Røde Hav.
Den nye turist-attraktion er et militært museum, og for at gøre det interessant har Jordan nedsænket adskillige store eksempler på krigs-relateret isenkram.
Det er bl.a. gamle tanks, helikoptere, troppe-transportere, lastbiler og jeeps. Allerede sidste år røg et kasseret Hercules transportfly samme vej.
I alt er der tale om 19 fartøjer, som tidligere har tjent i Jordans militær, luftvåben og marine. De ligger nu på 28 meters dybde i det sædvanligvis lune vand.
Hvor mange besøgende, Jordans nye Military Museum Dive Site får, ved ingen. For at få adgang kræves nemlig, at man har dykker-certifikat.
Dét kan man meget praktisk tage ved et Scuba Dive kursus på de nærliggende hoteller. Men det ville nu have været praktisk med et par dykkerklokker eller små undervands-busser med store vinduer i.
Ifølge Aqaba Special Economics Zone Authority (ASEZA), der ejer den nye attraktion, skal det være en helt ny form for museum, der kombinerer sport, miljø og udstilling.
Hvorvidt det så er særlig godt med alt det gamle stål og skrot på havsens bund, vil der nok kunne opstå en del diskussion om.
Mange naturbeskyttere vil f..eks. ikke kunne lide, at det nye militær-museum ligger tæt på et koralrev – og dem har vi færre og færre af i verden på grund af forurening, temperatur-stigninger i verdenshavene og dykker-turisters slitage.
Omvendt kan kunstige rev hjælpe med til at genopbygge et ødelagt liv under vandet. Det kræver dog, at materialerne er de rigtige, og at de placeres optimalt – siger en miljø-ekspert til New York Times.
New York har i øvrigt selv gjort noget lignende for nogle år siden. Ud for Long Island har man skabt et kunstigt rev ved at sænke dele af den gamle Tappan Zee bro ned i Atlanterhavet.
Lidt mere underholdning er der så i to andre undervands-projekter i Mellemøsten:
Bahrain lidt længere syd på den arabiske halvø har således åbnet sin egen forlystelsespark under vand ved at sænke en gammel Boeing 747 Jumbo ud for den kunstige ø Diyar Al Muharraq.
Tyrkiet har gjort noget lignende ved at placere et Airbus passagerfly på havets bund på sin nordvestlige kyst nær Gallipoli halvøen.
Desuden kan dykkere ud for Lanzarote gå på kunst-museum under vand. Nede på havsens bund er placeret adskillige skulpturer og statuer…
Skriv et svar