Næsten otte år er der gået, siden Berlins nye stor-lufthavn skulle have stået færdig. Siden har Berlin-Brandenburg International – med kodenavn BER – været ét stort hul i jorden.
Både rent økonomisk, hvor lufthavnen indtil videre har kostet adskillige milliarder euro mere end først planlagt. Men også prestige-mæssigt.
Tyskland finder det pinligt, at landets hovedstad – som tyskerne gerne vil titulere som Europas hjerte – ikke har en moderne stor-lufthavn. I øjeblikket overlever Berlin med to mindre og meget gamle airports – Tegel og Schönefeld.
Nu ser det imidlertid ud til, at der sker konkrete fremskridt for BER. Specialister fra de tyske syns-myndigheder TÜV er rykket ind for at stress-teste lufthavnens hovedterminal.
Det betyder, at alle vigtige tekniske installationer skal testes sammen for første gang. En vellykket afprøvning er en forudsætning for, at bygnings-myndighederne godkender første del af lufthavnen.
Åbnings-datoen for BER er blevet skubbet officielt seks gange i de seneste syv år. Dertil kommer flere håndfulde mindre officielle forsinkelser.
De har primært skyldtes tekniske problemer og bygge-sjusk. Således måtte en planlagt åbnings-fest aflyses sidste år, fordi det viste sig, at sprinkler-anlæg ikke virkede, automatiske dyre ikke lukkede, og forskellige sikkerheds-systemer var bygget med forkerte komponenter. Det hele måtte rykkes ud igen og erstattes af nye.
I går begyndte så de praktiske afprøvninger, der ventes at tage 40 arbejdsdage eller to måneder. Først derefter tør tyskerne tro på, at deres nye super-lufthavn kan stå færdig og åbne i oktober 2020.
Berlins nye lufthavn hedder offcielt Flughafen Berlin-Brandenburg Willy Brandt. Den ligger syd for den tyske hovedstad og bliver med en kapacitet på 34 millioner passagerer om året den tredje-største lufthavn i landet. Kun overgået af Frankfurt og München.
BER kan til gengæld blive en konkurrent til Københavns Lufthavn, som har ambitioner om at blive Nordeuropas største og vigtigste. Især på de lange ruter.
Både BER og CPH – Københavns kode i luftfart – ser dog ud til at få uventet stærk konkurrence fra Polen. Her er man gået i gang med at bygge en ny Solidarność lufthavn ved Warshawa.
Polakkerne drømmer om, at den nye Solidaritets-lufthavn skal kunne håndtere op til 100 millioner passagerer om året. Dermed bliver den Europas største med 20 mio. passagerer flere end London Heathrow i dag.
Skriv et svar