To dage før jul skal den være færdig. Sveriges nye lufthavn med det smukke navn Scandinavian Mountains Airport og den internationale kode SCR.
Det er meget vigtigt, at lufthavnen bliver færdig til tiden. Ikke kun fordi de mange bygge-arbejdere gerne vil hjem og holde jul med familien. Men også fordi julen bliver første vigtige test for den nye lufthavn.
Mere civilt hedder den nye lufthavn Sälen Trysil Airport, men det lyder langt fra så lokkende som den internationale betegnelse.
Den afslører også mere om placeringen og formålet med den nye lufthavn, som er privat finansieret. Stik imod, hvad der er normalt for den slags projekter i Sverige.
Bag det store projekt i byen Rörbäcksnäs står lokale turist-organisationer og den svenske vintersport koncern Ski Star. Sidstnævnte ejer bl.a. fire svenske og to norske ski-resorts plus Sankt Johann i Østrig.
Dermed er også afsløret, hvem der er den primære målgruppe for Scandinavian Mountains Airport. Nemlig skisports-entusiaster.
De skal have meget nemmere adgang til de populære skipister nær grænsen mellem Sverige og Norge. Hos svenskerne er det Sälen og Idre – på den norske side Trysil og Engerdal.
Fremover kan ski-folket glemme alt om lange køreture i bil, bus eller tog. Fra næste vinter kan man næsten flyve direkte ind i ski-hotellerne.
Transfer-tiden fra den nye lufthavn til de omkring 250 skipister i området vil tage mellem 25 og 40 minutter.
Umiddelbart lyder det som et dristigt projekt. Men heldigvis får den nye lufthavn opbakning fra både flyselskaberne SAS og Braathen. Dertil kommer sikkert en del charterture.
I vintersæsonen vil SAS flyve to gange om ugen mellem København og SCR samt én gang om ugen til/fra Aalborg og London. Flyvetiden fra Danmark vil være en time og 20 minutter.
Første flyvning fra København og Oslo vil foregå den 29. december, og SAS vil sætte sine nye Airbus A320neo maskiner på ruterne.
Det lille svensk-norske flyselskab BRA, der tidligere hed Braathens, vil tilsvarende forbinde Scandinavian Mountain Airport med Malmø, Göteborg, Växjö, Ängelholm og Stockholm.
Heldigt for initiativ-tagerne lå der rester af gamle start- og landingsbaner, som den nye lufthavn kunne bygges videre på.
Det sker med en 5.000 kvadratmeters stor terminal, der indeholder fire gates, restauranter og butikker plus rigeligt med p-pladser udenfor.
Et kontroltårn skal rejsende dog kigge langt efter. Den nye lufthavn klarer sig uden. Den vil blive fjernstyret fra et center med flyveledere, der er placeret andetsteds…..
Skriv et svar