I de forløbne uger har det været ret kaotisk at rapportere om situationen i de engelske lufthavne.
Den ene dag hed det, at Londons store Heathrow Airport vil blive lammet af strejke fra personalet i service og brandvæsen. For så at se strejken aflyst eller udsat dagen efter.
Det scenarie har vi set gentaget flere gange både med Heathrow og Gatwick lufthavnene – og såmænd også hos piloterne fra British Airways. Man må håbe, at englænderne selv kan finde rundt i de modstridende udmeldinger.
Lige nu ser det i hvert fald ikke ud til, at Heathrow bliver lukket den 23. og 24. august som først udmeldt. Til gengæld samler der sig mørke skyer over Ryanair.
Europas største lavpris-selskab står over for arbejdsnedlæggelser hos piloter og kabine-personale i England, Irland, Spanien og Portugal. Andre lande kan følge efter snart. Blandt andet rasler Ryanairs piloter i Tyskland med sablerne.
I alle lande er Ryanairs medarbejdere utilfredse med lønninger og arbejds-betingelser. Sidstnævnte drejer sig bl.a. om manglende løn under barsel, ordnede ferieforhold osv.
Desuden beskylder personalet Ryanair for at agere respektløst. Flyselskabet svarer ikke på invitationer frq piloters og kabinefolkenes fagforeninger og fører nu en offensiv kampagne mod sine egne folk.
Ryanair fortæller således i pressemeddelelser, at selskabets personale ikke har noget at klage over. Medarbejderne tjener 20 pct. mere end deres kolleger i f.eks. Norwegian og Jet2. Alle tre selskaber bruger Boeing 737 fly.
Tonen mellem parterne er derfor alt andet end venlig. Det tyder ikke på forhandlinger, men direkte konfrontationer og strejker allerede i den kommende uge.
Strejker fra på torsdag
Ryanair strejkerne i England er sat til torsdag den 22. og fredag den 23. august plus den anden, tredje og fjerde september. Det er fem af de travleste dage i året for briter, der vender hjem fra sommerferie.
Ryanair forsøger i øjeblikket at få en engelsk domstol til at forbyde strejken, men den fremgangsmåde havde Britisg Airways ikke succes med for nylig. Flyselskabet blev prompte afvist.
I hvor høj grad danske Ryanair kunder bliver ramt, er svært at vurdere. Men alle, der havde regnet med at bruge lavpris-selskabet på rejser til og fra England de pågældende dage vil uden tvivl blive berørt.
Det samme gælder, hvis man har planer om at bruge Ryanair til de andre af de strejkende lande:
I Irland er Ryanairs piloter også på vej til at strejke. Det sker på samme datoer som i England, nemlig den 22. og 23. august.
I Portugal vil Ryanairs kabine-personale nedlægge arbejdet. Det sker fra klokken 00.01 onsdag den 21. august og frem til søndag aften den 25. august kl. 23:59.
Endelig vil Ryanair flyve ind i ti strejkedage i Spanien. Det er både den første, anden, sjette, ottende, 13., 25., 30., 22., 27. og 28. september.
De spanske piloter ikke kun utilfredse med lønninger, men også fordi 100 af dem vil blive fyret som følge af Ryanairs manglende fly.
Som mange andre flyselskaber er Ryanair ramt af Boeings startforbud mod 737 MAX maskiner. Det betyder, at Ryanair må aflyse afgange og skære ned på planlagte ruter i den kommende vintersæson.
Ryanair i krise
Trofaste læsere af Trends & Travel vil huske, at Ryanair var inde i en lignende situation for et år siden. Dengang måtte selskabet aflyse tusinder af afgange, og flere hundrede tusinde passagerer måtte finde andre måder at gennemføre deres rejser på.
Ryanairs problemer i år er anderledes og værre. De omhandler ikke kun et utilfreds personale, men også nødvendige nedskæringer i ruter og antal afgange.
Med andre ord vil Ryanair få en lavere omsætning i de kommende måneder. En helt ny situation for et flyselskab, der I de senere år har været vant til stigninger i passagertal på 10 pct. hver eneste måned.
Hovedskylden skal man finde på den anden side af Atlanten. Nærmere bestemt i Seattle, hvor Boeing har sit hovedsæde.
Ryanair er storkunde hos Boeing. Over 450 Boeing 737 maskiner har selskabet i sin flåde. Nu stod mange af de ældre fly til udskiftning, og Ryanair havde samtidig store planer med nye ruter osv.
De skulle alle håndteres af de nye Boeing 737 MAX maskiner, som Ryanair har bestilt 75 styk af. De første skulle allerede være leveret og resten arrivere i de kommende måneder.
Det er bare ikke sket, fordi MAX maskinerne har start-forbud over hele verden efter to fatale flystyrt, der kostede 346 mennesker livet.
De amerikanske lufthavns-myndigheder FAA har endnu ikke frigivet 737 MAX, selvom Boeing har udført en masse forbedringer på dem.
Ingen ved, hvornår MAX’erne må gå på vingerne igen. Derfor tør ingen flyselskaber lave planer med dem i den kommende vinter-fartplan. Mange som Ryanair heller ikke for næste sommer.
900 flyvende folk for meget
Resultatet for Ryanair er ikke kun et hul i pengekassen. Selskabet har også 500 piloter og 400 stewarder og stewardesser for mange, som der ikke er fly til lige nu.
Når piloter og kabine-personale nu truer med strejke, ligger Ryanairs ledelse under dobbelt beskydning. Reaktionen har foreløbig været at gå i baglås og udsende usædvanligt offensive og alt andet end diplomatiske meddelelser i den engelske presse.
Ryanair bruger bl.a. medierne til at fortælle, at piloterne slet ikke har flertal for at strejke, at fagforeningerne kun repræsenterer et lille antal piloter – og at strejkerne er ulovlige.
Desuden afslører Ryanair offentligt, hvad selskabets piloter tjener. De skal f.eks. have fået en lønforhøjelse på 20 pct.
Det betyder, at en luftkaptajn henter over 200.000 euro om året – ca. 1,5 millioner kroner. Det er 20 pct. mere end i konkurrerende flyselskaber, og hos Ryanair arbejder piloterne kun fem dage, hvorefter de har fire dage fri….
Skriv et svar