Efter nogle års pause, hvor der hverken fandtes egnede fly – eller det var økonomisk forsvarligt – blev kapløbet om verdens længste non-stop ruter gen-optaget sidste år.
Qantas lagde for med en direkte forbindelse fra London til Perth i det vestlige Australien. Senere genåbnede Singapore Airlines en endnu længere flyvetur med Singapore og New York.
Sidenhen kappes op til flere flyselskaber om at have de længste nonstop ruter på programmet. Det gælder bl.a. Qatar Airways, United, American, Emirates, Qantas og Singapore Airlines.
Med nye flytyper fra Airbus og Boeing er det muligt at flyve ekstremt langt uden stop til optankning undervejs.
Da de nye maskiner kun har to motorer mod tidligere fire er de så brændstof-økonomiske, at det kan betale sig at tilbyde direkte rejser mellem verdensdelene, hvor passagerer sidder op til 16-17 timer i flyet.
Til stor overraskelse for mange har Qantas fået en kanon-succes med sin rute mellem London Heathrow og Perth. Flyene er stort set fuldt booket, uanset at priserne er ret så saftige.
Succes’en har givet det australske flyselskab blod på tanden. Derfor vil Qantas i oktober foretage en række testflyvninger på endnu længere ruter.
De går fra New York til Sydney og London til Sydney og skal prøveflyves med et ombygget Boeing 787-9 Dreamliner fly.
Det har bl.a. fået ekstra brændstof-tanke installeret. På den måde kan det ikke kun flyve nonstop mellem England og Australien. Det kan også flyve 1.000 kilometer længere. Så langt ligger Perth på vestkysten af Australien fra Sydney i den sydlige del af ”down under.”
Prøveflyvningerne skal ikke kun tjekke Boeing flyenes egenskaber på superlange rejser. Qantas vil også teste, hvordan den menneskelige krop reagerer på superlange rejser i luften.
Turen mellem Sydney og London er nemlig beregnet til at vare 20 timer og 20 minutter. Rejsen fra Sydney til New York bliver på 18 timer og 10 minutter. Den anden vej skal man i begge tilfælde sidde i 19 timer i en Qantas Dreamliner.
Qantas tager kun piloter, kabine-personale og 40 yderligere medarbejdere på prøveflyvningerne. De vil blive forbundet til alskens medicinsk udstyr for at måle deres krops reaktioner på så mange timer i luften.
Desuden vil psykologer holde øje med, om passagererne viser mentale symptomer. Man kunne jo godt forestille sig, at folk fik lettere klaustrofobi ved at sidde i et aluminiums-rør i næsten et helt døgn.
Qantas har planer om at åbne de superlange ruter om senest tre år. De vil så senere blive suppleret med ruter mellem f.eks. Sydney og Paris, Cape Town og Rio de Janeiro.
Tidspunktet kommer også an på, hvornår de to store flyfabrikanter Boeing og Airbus har maskiner klar, der kan klare de ekstreme afstande.
Airbus skal således have tilbudt Qantas at udvikle en helt ny A350-1000 ULR variant, der kan flyve endnu længere end den nuværende Airbus A350-900 ULR. De tre sidste bogstaver står for ”Ultra Long Range”.
Hos Boeing vil det ikke være 787 Dreamliner, der kommer i spil. Den bruger Qantas kun til testflyvningerne, fordi selskabet ikke har andre egnede maskiner i flåden.
Qantas havde egentlig set frem til Boeing kommende 777-X fly. De er imidlertid blevet udskudt på grund af Boeings aktuelle problemer med den mindre 737 MAX model….
Skriv et svar