Trods handelskrigen med USA er Kina godt på vej til at afløse amerikanerne som verdens største økonomiske magt. En udvikling, som også rejsebranchen mærker stort set overalt.
Når flere krydstogtskibe lægger til kajs i København et par gange om ugen, forvandler Strøget, Amalienborgs slotsplads og den lille havfrue sig hurtigt til områder, hvor der tales lige så meget kinesisk som dansk.
Kineserne er også hoved-forklaringen på, at den internationale turisme fortsætter med at vokse. For niende år i træk gik antallet af turismer frem i 2018, viser nye tal fra FN’s World Tourism Organization (WTO).
Kina har ligget nummer ét i turister siden 2012, og selvom væksten var højere i USA sidste år, bruger kineserne stadig dobbelt så mange penge på rejser og forbrug på rejserne som USA, Sidste år hældte Kina 275 milliarder kroner i turist-kassen. Det svarer til 1,9 billion kroner!
En af Kinas turist-giganter – Fosun Tourism Group – er på vej til at blive den nye ejer af Danmarks største rejse-udbyder Spies. Efter planen skal Fosun nemlig overtage 75 pct. af Spies’ ejer i England, Thomas Cook Group.
Man kan også se kinesernes appetit på at rejse til udlandet på en anden måde: Kina står i dag for over en femtedel af verdens udenlands-turisme, fortæller WTO.
Forklaringen er selvfølgelig, at kineserne har fået meget lettere ved at rejse udenlands fra det gennem mange år så lukkede land. Samtidig har Kina opbygget en stor middelklasse, der gerne vil se, hvad der findes i verden uden for Beijing, Shanghai, Nanjing, Hong Kong og Dalian.
KInas turister er stadig kendt for at bruge enorme summer på luksus-varer, når de er ude at rejse. Den trend er dog ved at vende en smule. Især hos de kinesere, som har været udenlands flere gange.
Ifølge FN’s turisme eksperter satser kinesiske turister i dag stærkere på niche sektorer som f.eks. whisky smagninger, krydstogter, at jage midnatsolen eller deltage i outdoor aktiviteter. De gider ikke masse turisme så meget som tidligere….
Skriv et svar