Selvom nogle analytikere og medier mener, at Norwegian kæmper for at overleve i øjeblikket, er det bestemt ikke kunder, som den norske lavpris-specialist mangler.
3.503.913 passagerer satte sig til rette i et Norwegian fly i august. Ni af ti sæder (90 pct) vat udsolgt, hvilket er marginalt bedre end i samme måned for et år siden (+ 0,4 pct)
Norwegian har ændret strategi, så det ikke længere gælder om at vokse og vokse. I stedet vil flyselskabet tjene flere penge på bundlinien.
De senere års himmelflugt i passagertal er derfor fladet ud. Norwegian er dog godt tilfreds med udsigterne fr billetsalget i de kommende måder. Det går nemlig godt på de lange interkontinentale ruter og i Norden.
Som andre flyselskaber har Norwegian et stærkere fokus på klima og forurening end tidligere. Nordmændene kan således fortælle af CO₂ udledningen pr. fløjet passager-kilometer er nemlig faldet fra 70 til 68 gram.
Norwegian er dermed næsten på niveau med rivalen Ryanair, der praler meget af sin lave udledning af CO₂ . I august var den på 67 gram hos Ryanair.
Til gengæld var den gal hos Norwegian med at få sine fly frem til tiden. Kun godt tre af fire afgange (76,2 pct) kom frem uden forsinkelser på over et kvarter.
Norwegian begrunder den svigtende punktlighed med generelle sommer-forsinkelser i europæisk lufthavn, som flyselskabet ikke har indflydelse på.
Desuden volder start-forbuddet mod Boeings 737 MAX fly fortsat Norwegian problemer. Selskabet har 18 af disse maskine, som det ikke må bruge. Det koster dels i præcision, dels i ekstra udgifter til indlejede erstatnings-fly.
Netop tabet på de ”groundede” 737 MAX maskiner er med til at forværre Norwegians økonomi. Den er voldsomt under stress, og Norwegian har bl.a. måttet bede om udsættelse med betaling af flere lån i milliard kroners klassen. Indtil videre er det ikke lykkes….
Skriv et svar