Næste gang, I flyver med lufthansa, skal I ikke undre jer over, hvis den bagerste sæderække enten er tom eller helt fjernet fra maskinen.
Det er ikke, fordi Lufthansa har vanskeligt ved at sælge pladserne. Forklaringen er, at selskabet har problemer med at få balance i sine fly. Sådan helt bogstaveligt.
De europæiske luftfarts-myndigheder EASA har nemlig opdaget, at vægt-fordelingen i de nye Airbus A320 neo fly kan blive problematiske under visse forhold.
Indtil videre er problemerne kun opstået ved simulationer. Ingen har rapporteret episoder fra A320-fly i drift. For en sikkerheds skyld har EASA dog bedt om at få rettet den mulige fejl.
Det kan Airbus først garantere i alle sine nye A320 neo fly fra midten af 2020. Indtil da anbefales derfor, at flyenes ”rumpe” gøres lettere ved at skære sæder bort.
Lufthansa er det første flyselskab, der har reageret på EASA’s anbefalinger. Om SAS vil gøre det samme, er ikke offentliggjort endnu. Men det skandinaviske flyselskab er lige nu ved at udskifte sin aldrende flåde af Boeing 737 maskiner med bl.a. Airbus A320 neo.
Lufthansa spærrer vi af de seks sæder på flyenes bagerste rækker. De to andre sæder må kun bruges af flyets egen besætning.
Efter den store skandale med Boeings 737 MAX, der efterhånden har haft start-forbud i et halvt år, tager lufthavns-myndighederne ingen chancer, når de får mistanke om mulige problemer med rutefly.
EASA understreger, at der ikke er nogen fare ved at bruge A320 neo maskinerne, der er Airbus’ store bestseller for tiden.
EASA – European Union Air Safety Agency – har imidlertid fundet et svagt punkt i flyets konstruktion, der i værste tilfælde kan få maskinerne til at reagere forkert ved bestemte manøvrer. Det kan f.eks. være, når piloterne er nødt til at starte igennem og afbryde en landing i sidste øjeblik.
Problemet ligger i A320 flyets tyngdepunkt – Center of Gravity. Den må ikke flytte sig for langt bagud, hvilket man kan forhindre ved at lette rumpetten en smule.
Airbus er i gang med at forbedre flyenes styrings-software, så der heller ikke teoretisk set kan opstå vanskeligheder med balancen.
Indtil videre ser EASA’s instruks kun ud til at gælde Airbus A320 neo flyene – ikke søster-modellerne A319 neo eller A321 neo, der er henholdsvis mindre og større….
Skriv et svar