Lad mig understrege først: Spies går godt og giver overskud år efter år.
Sammen med søsterselskaberne i Sverige, Norge og Finland er Spies en guldklump i den kriseramte engelske rejsekoncern Thomas Cook Group. Alene Spies havde sidste år et overskud på 85 mio. kroner.
Netop den position gør Spies og co. til et oplagt emne for Thomas Cook at sælge fra.
Koncernen skal nemlig finde 200 millioner pund inden den 1. oktober, før et konsortium af banker vil lægge et redningsnet under rejse-konsortiet med over 20.000 ansatte – heraf 9.000 alene i Storbritannien.
Spies og Thomas Cook Airlines Scandinavia i Danmark, Ving i Sverige samt Tjaereborg i Finland kan give de britiske ejere en stor bunke penge her og nu.
Interesserede købere er der: Så sent som i slutningen af maj modtog Thomas Cook et bud fra det svenske investerings-selskab Triton Partners.
Triton ejer 38 små og større virksomheder med en samlet omsætning på 14,7 milliarder euro og har 72.500 ansatte-
I de seneste par år har Triton kastet sine forelskede øjne på rejsebranchen. I marts købte svenskerne således den hollandske online rejse-udbyder Sunweb. Den har en årlig omsætning på 600 mio. euro.
Skulle Triton Partners’ tilbud stadig stå ved magt – og englænderne i Thomas Cook Group beslutte sig til at sælge sine skandinaviske aktiviteter – får Spies i hvert fald en ny ejer med stor interesse i rejse- og ferie-markedet.
Også Thomas Cook’s tyske flyselskab Condor skal være tæt på et salg. Ifølge tyske medier er det her TUI rejsekoncernen, som står parat med pengene.TUI hed i gamle dage Star Tours i Danmark og var sidste år den tredje-største rejse-arrangør på det danske marked.
Den britiske Thomas Cook Group er et af verdens ældste rejse-selskaber. Siden 1841. har Cook sendt mennesker på ferie og ture til andre byer og lande. Et talent, der har gjort gruppen til verdens næststørste i rejser og ferier.
Cook ser imidlertid ud til at have spredt sig for meget i de senere år. En kraftig ekspansion i nye hotel-byggerier har tappet koncernen for kontanter og likviditet.
Mange troede ellers, at Thomas Cook Group var reddet, da den kinesiske rejse-gigant Fosun Tourism Group i august tilbød at gå ind med en stor posefuld penge.
Ideen var således, at Cook skulle opdeles i to koncerner. Den ene med hoteller og rejsebureauer ville kineserne overtage 75 pct af, mens baner og andre kreditorer fik 25 pct. Hos flyselskaberne var det lige omvendt. Kreditorerne skulle overtage 75, mens Fosun tog sig af 25.
Dette finansielle puslespil skulle skaffe en frisk kapital på 900 millioner britiske pund – knap otte milliarder kroner – der formentlig var tilstrækkelig til at kunne holde Thomas Cook Group kørende.
Det mener Cook gruppens bank-forbindelser imidlertid ikke. De kræver, at rejse-koncernen finder yderligere 200 mio. pund – ca. 1,7 mia. kroner – for at klare den kommende vinter. Den er traditionelt årets svageste periode for ferie-rejser.
De 200 millioner skal findes her og nu, før bankerne – Lloyds Bank og Royal Bank of Scotland – vil yde flere drifts-kreditter.
Thomas Cook koncernens topledelse har derfor en hektisk weekend, hvor den forhandler til højre og venstre for at finde en løsning. Om et salg af de skandinaviske afdelinger er en del af redningen, vil vi nok se i den kommende uge.
I går – fredag og i dag lørdag – bankede Thomas Cook folkene også på døren i Downing Street 10 for at bede om hjælp fra den britiske regering.
Svaret fra Boris Johnson var i første omgang negativt, skriver BBC. Han har jo nok rigeligt andre bekymringer at håndtere – Brexit og hans egen regerings overlevelse inklusive.
På den anden side vil Boris Johnson kunne vinde en del plus-points hos befolkningen og i fagforeningerne, hvis han gik ind og reddede Thomas Cook Group på mållinien.
Koncernen har selv 9.000 ansatte i Storbritannien. Dertil kommer ti-tusinder af medarbejdere hos virksomheder, der levet af at handle med Thomas Cook.
Den største gruppe af mennesker, der vil blive ramt af en konkurs, er de mange rejsende, som Thomas Cook har siddende på ferie-steder i udlandet. Det drejer sig om 140.000 – alene i England. På verdensbasis kan det være 600.000.
Den situation er de engelske lufthavns-myndigheder – Civil Aviation Authority (CAA) – allerede ved at forberede sig på.
Ifølge tv-stationen BBC har myndighederne planlagt en kæmpestor kampagne under dæknavnet ”Project Matterhorn”. Den skal transportere de mange engelske charter-rejsende hjem ved hjælp af særfly eller aftaler med andre flyselskaber.
CAA har pengene til det, fordi den administrerer den engelske pendant til den danske Rejsegarantifonden. Her indbetaler rejsebureauer og charterselskaber et beløb for hver passagerer til en fælles forsikring.
CAA stiller imidlertid også finansielle krav til medlemmerne af denne garanti-ordning. Den 1. oktober skal alle rejse-selskaber fremvise dokumentation for deres økonomi for at få en licens i det kommende år. Her kan de famøse 200 millioner ekstra pund få stor betydning.
Den britiske avis ”Financial Times” vurderer, at prisen for at flyve 180.000 rejsende hjem alene vil koste 600 millioner pund eller ca. kroner.
Avisen henviser til, at CAA har erfaringerne med den slags operationer. For to år siden måtte garanti-fonden betale 40,5 mio. pund for at hente 85.000 passagerer hjem fra det dengang konkurs-ramte ferie-flyselskab Monarch….