Danmarks største rejse-udbyder Spies gennemlevede nogle hektiske dage i den forløbne uge, efter at selskabets engelske ejere – Thomas Cook Group – gik konkurs.
Spies og det tilhørende flyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia røg ikke med ned i suppedaset. Cook koncernens danske og nordiske operationer kører nemlig med solide overskud.
De kører i dag på egne ben med bankers og kreditorers velvillige godkendelse. Dog er det kun et spørgsmål om tid, inden en investor udefra kommer ind og køber Spies, Ving, Globetrotter, Tjäreborg og deres fælles flyselskab.
Ifølge flere danske dagblade mente Spies’ direktør Jan Vendelbo, at en fremtidig ejer nok kom på plads i løbet af få dage.
Helt så hurtigt går det alligevel ikke. Forlydender fra gangene hos Spies fortæller, at interessen er stor for at overtage den populære rejsekoncern. Aktuelle navne navne er ikke sluppet ud.
Spies kan til gengæld fortælle en solstråle-historie om, at alle Spies gæster i udlandet nu er kommet hjem i god behold. Nogle med forsinkelser, men uden den store dramatik.
Den har Spies’ søster-selskaber i bl.a. England og Tyskland til gengæld oplevet mangefold. I England skulle over 160.000 Thomas Cook rejsende hentes hjem fra udlandet ved hjælp af en mindre armada af indlejede fly. I Tyskland var det 140.000.
Spies i Danmark havde kun omkring 600 rejsende, så problemet var ikke så stort. Heller ikke med hoteller, der tog de charter-rejsende som gidsler for at få skyldige penge fra Thomas Cook Group.
Ifølge Spies’ kommunikationschef Lisbeth Nedergaard var der kun udfordringer med et enkelt hotel, som krævede penge af gæsterne. Dem fik de refunderet af Spies, da de landede i Danmark igen.
Lidt mere knas har Spies til gengæld haft med at få nye rejsende på ferie. Spies fik ikke som ønsket mulighed for at overtage alle de fly, som Thomas Cook Airlines Scandinavia brugte inden konkursen.
I stedet har Spies måttet leje fly hos andre selskaber, hvilket er en hel normal procedure i luftfart. I et par dage betød det aflysninger af fire afgange om dagen. I dag er der kun tale om mindre forsinkelser i både at rejse ud og tilbage igen.
I Tyskland og England kæmper Thomas Cook fortsat med at få de sidste af over 300.000 strandede gæster fløjet hjem.
Imens løber rygterne hurtigt i den internationale rejsebranche om, hvad der skal ske med resterne af gigantiske Thomas Cook Group.
Angiveligt skal den kinesiske Fosun gruppe være interesseret i at købe dele af den konkurs-ramte britiske koncern – herunder rettighederne til navnet ”Thomas Cook.”
Inden sammenbruddet ejede Fosun 18,6 pct. af Thomas Cook Group og var længe primus motor i en rekonstruktion af koncernen.
Således var det længe planen, at kineserne skulle overtage 75 pct. af Cooks rejse-aktiviteter og 25 pct. af flyselskaberne.
Denne plan faldt dig til jorden i sidste øjeblik, og Fosun tabte omkring 320 millioner kroner på sine aktier.
Ifølge den engelske avis ”The Times” er Fosuns topchef Guo Guangchang ret ligeglad med disse penge. Langt vigtigere er det for ham at få fingrene i ”Thomas Cook” varemærket.
Fosun bygger nemlig en stor del af sin rejse-forretning i Kina og Asien på kendte rejsenavne fra Vesten. De er nemlig ekstra eftertragtede hos kinesiske forbrugere.
Fosun har således flere resorts i Asien med Thomas Cook logoet på, ligesom den kinesiske rejse-gigant også har rettigheder til navne som ”Club Med”, ”Cirque du Soleil” eller ”Atlantis”….
Skriv et svar