Da en amerikansk rejseportal for et stykke tid siden kårede København som den hotteste by at besøge i Europa, betød det en storm af især yngre turister fra USA i den danske hovedstad.
Det var mange restauranter, barer, hoteller og Airbnb værter naturligvis lykkelige over. Andre var knap så glade for de mange gæster og brugte det som anledning til at indlede den kampagne mod ”over-turisme” i København, der har bølget mere eller mindre kraftigt siden.
Nu risikerer Bornholm at skulle igennem samme mølle. I går kårede verdens største rejse-magasin ”Condé Nast Traveler” nemlig den danske klippe i Østersøen til Europas næst-bedste feriø.
Det amerikanske rejseblad inviterer hvert år sine læsere fra hele verden til at stemme på deres yndlings destinationer i forskellige kategorier. 600.000 har fulgt opfordringen og har udpeget derers favoritter til den næste ferierejse.
I år landede Bornholm som nummer to blandt ferie-øerne i Europa. Undervejs slår Bornholm langt mere internationalt kendte feriemål som Kreta, Paros og Mykonos. Kun kroatiske ø Hvar fik flere stemmer end Bornholm.
Danmarks nationale turist-bureau VisitDenmark forklarer, at internationale rejsende i dag søger ukendte perler og uopdagede destinationer. Bornholm er en dansk hemmelighed set fra et globalt perspektiv – i hvert fald lidt endnu.
”Det er en flot anerkendelse af Bornholm som ferie-destination. Branding-værdien af kåringen er stor, og den kan vi i høj grad bruge i markedsføringen af øen både her og nu og i de kommende år,” siger direktør Pernille Kofod Lydolph fra Destination Bornholm.
Skribenter og fotografer fra Condé Nast Traveler deltog i 2017 i Bornholms kokke-konkurrence ”Sol over Gudhjem.”
Konkurrencen fik flot dækning i internationale medier, heriblandt en række artikler om Bornholm som ferie-ø i bl.a. verdens største rejse-magasin. Den omtale kan meget vel være start-skuddet for et nyt turisme-eventyr for Bornholm.
Indtil videre er Bornholm mest præget af turister fra Danmark, Sverige og Tyskland, Fremover skal bornholmerne nok øve sig yderligere i engelsk, fransk og måske kinesisk.
De engelske og amerikanske udgaver af Conde Nast Traveler blev lagt sammen tidligere i år. Rejse-magasinet har i dag 3,8 millioner læsere og 8,3 millioner brugere af sin internet portal….
Skriv et svar