Den enes død er den andens brød. Disse viise gamle ord har gang på gang vist deres værdi. Bestemt også i rejsebranchen.
Lige nu har rivalerne tii den konkurs-ramte Thomas Cook Group travlt med at samle kunder op efter den britiske rejse-gigant.
Måske ikke så meget i Danmark og Skandinavien, hvor Cook koncernens datterselskaber som f.eks. Spies fortsætter, som om intet er hændt.
Så desto mere i andre europæiske lande, hvor Cook har været endnu større end i Danmark. Det gælder bl.a. i Tyskland og på rejse-gigantens hjemmebane i Storbritannien.
Lavpris-selskabet easyJet er en af de konkurrenter, som vil udnytte Cook gruppens konkurs til egen fordel.
Fra sommer-sæsonen 2020 vil easyJet således lancere komplette charter-rejser med både fly og hotel-ophold.
Dermed går Europas næst-største lavpris-selskab direkte i flæsket på den etablerede ferie-branche med bureauer og rejse-arrangører.
Afsløringen kommer i et interview, som easyJets svenske topchef Johan Lundgren har givet den store tyske avis ”Die Welt.”
Han fortæller, at mange hotel-ejere på de populære ferie-destinationer i Sydeuropa har henvendt sig til easyJet for at få et samarbejde i stand.
easyJet har allerede aftaler med 500 hoteller, men tanken er at udvide voldsomt i løbet af vinteren, så udvalget af komplette pakkerejser vil være stort og bredt til næste sommer-sæson.
Ifølge easyJet bossen vil charter-rejserne i første omgang blive tilbudt på det engelske marked, hvor hullet efter Thomas Cook Group er størst og mest gabende.
Går denne satsning godt, vil easyJet kort efter udvide til resten af Europa.
Ligesom konkurrenten Ryanair tilbyder easyJet meget andet end billige flybilletter mellem lufthavne i Europa. Via de to flyselskaber kan man også leje biler eller booke overnatninger.
Hos easyJet er rejse-tilbuddene samlet i easyJet Holidays. Her bestiller i øjeblikket omkring 500.000 gæster et hotel.
Dette tal skal helst mangedobles, før easyJet er tilfreds. Således flyver 20 millioner af easyJets passagerer i dag til 29 af flyselskabets mest populære destinationer.
easyJet Holidays venter, at den nye satsning vil blive synlig i markedet fra slutningen af 2019. Priser og destinationer vil easyJet ikke afsløre noget om endnu.easyJet kunne i øvrigt godt bruge en ny guld-åre. Flyselskabets overskud ventes således at falde fra 578 millioner britiske pund i 2018 til mere beskedne 430 millioner i år. Forklaringen er bl.a. den konstante priskrig i luften….
Skriv et svar