I gamle dage var det helt almindeligt, at luksus-hoteller havde ægte kunst hængende på væggen og skulpturer stående i lobby’en. Byens hotel støttede også ofte lokale kunstmalere.
I dag bruger de fleste hotelkæder standard plakater og posters på væggen. De er billigere og gør det lettere at få alle hoteller til at ligne hinanden. En bevidst branding strategi.
Den hollandske kæde citizenM rager op over gennemsnittet på flere måder:
Dels er citizenM’s hoteller high-tech til fingerspidserne, så hotelværelserne f.eks. styres fra en lille iPad.
Dels arbejder hotelkæden tæt sammen med moderne kunstner i de byer, hvor citizenM er repræsenteret. Det gælder også i København, hvor citizenM ligger på Rådhuspladsen.
Den hollandske kædes forkærlighed for teknik og kunst får nu en ekstra dimension. Som første hotel er citizenM nemlig blevet optaget i den populære kunst-app Smartify.
App’en fungerer som en digital kunst-guide. Ved hjælp af avanceret billed-genkendelse kan app’en på en mobiltelefon eller tablet identificere et kunstværk og derefter fortælle en masse detaljer på skærmen om kunstner og værk.
På det seneste er Smartify app’en også blevet udvidet med Augmented Reality, der kan gøre kunst oplevelsen endnu mere spændende. Desiden åbner det dørene for en fremtid med kunst og kunstig intelligens.
citizenM kommer dermed i et fornemt selskab. Smartify arbejder f.eks. sammen med New Yorks berømte Metropolitan Museum of Art, National Portrait Gallery og Tate Britain i New York, Amsterdams Rijksmuseum og Louvre i Paris. I Danmark kan man bl.a. bruge Smartify i Statens Museum for Kunst i København.
citizenM har selv en imponerende samling af moderne kunst, der hænger på kædens hoteller verden over. De kan nu udforskes via hotelgæsternes smartphones, hvis de har downloadet den gratis Smartify app.
På citizenM hotellet i København er det i øjeblikket 14 kunstværker. De hænger næsten alle i hotellets offentlige arealer, hvor alle – også ikke-gæster – kan nyde dem.
Blandt de danske kunstnere, der udstiller i citizenM’s hjørne-ejendommen på Rådhuspladsen, er Troels Aagaard, HuskMitNavn, Ditte Ejlerskov, Daniel Gordon og Erik Parker.
citizenM’s tilgang til kunst kan udtrykkes meget enkelt: En tom og hvid vægt er en spildt mulighed:
Ud fra dette princip søger hotelkædens internationale kunst kurator, Floor Haverkamp, og hendes team efter kunstnere, der gerne vil bidrage til at gøre hotel-facader, vægge, lofter og hotelværelser til udstillings-flader for kunst.
Kunstværkerne udvælges typisk efter, at de er modige og smukke. De skal få mennesker til at stoppe op og tænke.
”Vores nye samarbejde med citizenM passer fint ind i vores strategi om at gøre information om kunst mere tilgængelige for et stort publikum. Smartify udspringer af en passion for kunst og den nysgerrighed, der opstår, når man første gang støder på et spændende kunstværk. Ligegyldigt, om kunsten bliver mødt på et museum, et galleri, i en hotel lobby eller ude på gaden,” forklarer Anna Lowe. Hun er med-grundlægger af Smartify.
citizenM kæden er hollandsk og blev grundlagt af Rattan Chadha, der også er manden bag det kendte tøjmærke Mexx.
Kæden har i dag 19 hoteller i Europa, USA og Asien. København har citizenM’s første hotel i Skandinavien og kan sagtens få flere, hvis kæden finder en passende placering.
Smartify kan downloades gratis i Apples App Store og i Googles Play online butik….
Skriv et svar