Mens Norwegian skærer ned på sine lange ruter fra København, vil SAS udvide fra næste sommer. Desuden åbner SAS otte nye ruter fra Danmarks største lufthavn.
USA-rejsende vil nok være glade for, at SAS fra sommeren 2020 vil flyve to gange dagligt mellem København og Newark lufthavnen nær New York.
WOW airs konkurs har efterladt huller i antallet af flyvninger mellem København og Island. Dem vil SAS lukke mange af ved at øge til 10 afgange om ugen. I øjeblikket er der kun syv.
Endelig vil SAS øge sine flyvninger til Hannover i Tyskland fra næste sommer-sæson. I dag er der tre afgange om dagen – fra slutningen af marts fire.
Helt nye i SAS rute-program bliver Bari, Haugesund i Norge, Skt. Petersborg, Rhodos, Tivat i Montenegro og Zadar i Kroatien.
Jyderne bliver dog ikke snydt af SAS. Fra sommeren næste år åbner SAS nye ruter fra Aarhus Lufthavn til Alicante i Spanien og Chania på Kreta.
SAS øger samtidig på ruten mellem Aarhus og Stockholm. Fra marts udvider SAS til 10 ugentlige afgange fra i dag seks. Til gengæld lukker SAS ruterne fra Aarhus til München og til Manchester.
Aalborg Lufthavn får fra marts næste år ni afgange om ugen til Oslo, hvor SAS konkurrerer direkte med Norwegian.
Det gør SAS også på indenrigs-ruten mellem Aalborg og København. Her vil SAS fra næste år udvide til 55 ture om ugen.
Tilsvarende udvider SAS til 46 gange om ugen mellem Aarhus og København. Med andre ord kommer der ikke til at mangle passagerfly i luftrummet mellem Jylland og hovedstaden.
SAS havde fin september
De positive takter hos SAS gik igen i passager-tallet om omsætningen for september måned.
Her købte 2,9 millioner mennesker en billet i et SAS-fly. Det er 87.000 eller tre procent flere end i samme måned for et år siden.
SAS demonstrerer på den måde, at flyselskabet overordnet set ikke er voldsomt belastet af ”fly-skams” trenden i Sverige – og Greta Thulbergs kampagner mod flyrejser.
Ifølge SAS voksede passager-tallet på indenrigs-ruterne i både Danmark, Sverige og Norge. Mest i Norge.
SAS kunne også registrere en stigning på de europæiske ruter, mens den svage svenske kroner og usikkerhed om USA’s politik har dæmpet lysten til at rejse interkontinentalt.
Skriv et svar