Det australske flyselskab Qantas kan godt lide rekorder, hvilket dets hjemmebase også lægger op til. Australien ligger som bekendt langt fra alle ting.
Men bestemt ikke længere væk end, at landet ”down under” kan nås med fly. Om det så er den mest øde farm ude i Australiens ”outback”, eller det er fast rute nonstop til Europa eller USA.
Qantas opererer allerede verdens længste nonstop flyrute. Den går fra London til Perth på vestspidsen af Australien.
Længere kan intet almindeligt passagerfly klare på nuværende tidspunkt. De ekstra 3.300 kilometer fra Perth til Australiens hovedstad Sydney kræver en mellemlanding.
Sådan er det lige nu, men ikke nødvendigvis i fremtiden. Qantas planlægger derfor med, at selskabet senest i 2022 vil kunne flyve non-stop mellem London og Sydney eller Sydney til New York.
Den første direkte Australien flyvning letter fra New York i dag fredag. Den vil tage 19 timer og krydse gennem en tidsforskel på 15 timer. Qantas flyet ventes derfor at lande i Sydneys lufthavn søndag morgen lokal tid.
Rekord-turen gennemføres med en ombygget Boeing 787-9 Dreamliner, hvor en stor del af sæderne er taget ud for at give plads til ekstra benzin-tanke og tilbyde passagererne et ekstra areal at strække benene på.
Kun 40 passagerer plus kabine-personale og piloter er med på rejsen. Passagererne er alle udvalgt blandt Qantas eget personale, fordi de skal agere som test-personer undervejs.
Både passagerer og piloter udstyres nemlig med alle mulige sensorer og bliver løbende overvåget for at tjekke, hvordan den menneskelige krop reagerer på så lang en flyvetyv.
Én ting er det fysiske. Lige så vigtigt er, hvordan mennesker reagerer psykisk, når de bliver indespærret i et flyvende aluminium-rør i 20 timer.
Her vil mange sikkert kæmpe med klaustrofobi og følgerne af, at mennesket indbyggede ur bliver fuldstændig forvirret af en rejse gennem så mange tidszoner på kort tid.
Af samme grund er der både læger og videnskabsfolk fra to australske universiteter med ombord, som bl.a. skal måle deltagernes søvn, melatonin niveau samt forbruget af mad- og drikkevarer undervejs.
Når New York til Sydney rejsen er vel overstået, vil Qantas gennemføre en tilsvarende rekord-rejse mellem Sydney og London. Det vil dog være med et sæt nye frivillige passagerer og en anden besætning.
Airbus i charme offensiv
For godt et år siden lancerede Qantas en direkte rute mellem London og Perth.
Den var egentlig planlagt som et kortvarigt eksperiment, men er til overraskelse for mange blevet et stort hit.
Stort set alle afgange er udsolgt, selvom flyveturen er dyr og tager over 17 timer for den 16.000 kilometer lange distance.
Qantas’ succes har fået flere andre flyselskaber til at åbne øjnene for mulighederne i super-langdistancer. Både Singapore Airlines og American Airlines pusler således med nye direkte ruter mellem østkysten af USA og til Asien.
De to flyfabrikker Boeing og Airbus har også fået travlt med at udvikle nye flytyper, der kan klare de laaaange rejser uden stop undervejs.
Boeing er jo allerede i gang hos Qantas med et ombygget 787 Dreamliner fly, men satser fornuftig nok mere på at få sit kriseramte 737 MAX fly på vingerne igen og få løst udfordringerne med sine nye versioner af Boeing 777X.
Airbus har derimod fået blod på tanden. Europæernes kandidat til Qantas’ såkaldte ”Project Sunrise” vil blive en forstørret A350-1000 maskine.
Airbus vil i den forbindelse kunne klare sig uden ekstra brændstof tanke, der tager noget af pladsen i passager kabinen.
Den nye Airbus A350-1000 vil få 375 sæder og kunne flyve 16.112 kilometer – 8.700 sømil – uden optankning undervejs.
Den største nuværende udgave af A350-1000 kan bære 366 passagerer over afstande på 8.400 mil. Dette fly har en startvægt på 316 tons. Ti sammenligning vejer en Boeing 747-400 op til 333 tons og den endnu større Airbus A380 op til 575 tons.
Hvis den nævnte A350-1000 skal være Airbus’ endelige bud til Qantas, vil den nævnte rækkevidde på 16.112 kilometer kun være nok til ruten mellem New York og Sydney.
Til gengæld vil den ikke kunne klare London til Sydney non-stop. Den rejse er nemlig på 9.200 mil eller ca. 17.039 kilometer.
Airbus har indtil videre ikke kommenteret, hvordan man vil løse den udfordring. Det kan enten gøres ved at lægge ekstra tanke ind eller nedsætte vægten. Det vil sige færre passagerer og fragt.
Indtil 2022 er der nemlig ikke nye jetmotorer på vej, som sparer så meget på brændstoffet, at de ekstra 500 miles kan hentes hjem ad den vej….
Skriv et svar