Selvom Norwegian har 18 Boeing 737 MAX stående på jorden med start-forbud og har aflyst købet af et antal A310neo fly hos Boeing, vil det norske flyselskab fortsat skære ned i sin flåde.
Norwegian har således solgt fem af sine ældre Boeing 737-800 maskiner til et Hong Kong baseret selskab, der bl.a. har speciale i at skrotte og genbruge dele fra gamle passagerfly.
De fem Norwegian fly vil blive overført til Aircraft Recycling International fra slutningen af i år og i begyndelsen af 2020, skriver det internationale fagmedie ”FlightGlobal.”
Norwegian ser salget som et led i sin strategi om at vende vækst og underskud til bedre drift og overskud. De fem fly vil således indbringe 50 millioner US dollars til nedbringelse af den store gæld, som den norske lavpris specialist bærer rundt på.
Norwegian har samtidig indikeret, at selskabet ikke regner med, at det kan tage sine 18 ”groundede” Boeing 737 MAX maskiner i brug igen.
Af Norwegians reviderede program for vinter-trafikken fremgår, at MAX-maskinerne ikke vil være i drift før tidligst omkring den 1. april 2020.
Norwegian lægger sig dermed på linie med bl.a. Ryanair og flere amerikanske flyselskaber, som heller ikke tror på, at Boeing får Max på vingerne før langt ind i næste år….
Skriv et svar