Reduktion af CO2 udledningen er en af de mest omdiskuterede spørgsmål i luftfarten i disse år.
Hos flere flyselskaber står forurening og klima-forandring øverst på dagens to-do lister. Det er næsten vigtigere at formidle faldende CO2 værdier end at reklamere med lavere billetpriser.
Det gælder også for Norwegian, der nu tager den nyeste it-teknologi i anvendelse for at blive et fidt mere grønt flyselskab.
Big Data og app’en ”SkyBreathe” skal gøre det muligt at mindske CO2 udledningen med to procent. Det svarer til 140.000 tons om året.
”SkyBreathe” app’en ligger på Norwegian piloternes mobiltelefoner, hvor den hjælper med til at analysere hele flyveturen fra gate til gate.
Samtidig sammenligner app’en alle Norwegians flyvninger ved hjælp af data, der registreres automatisk i skyen. Altså ikke den, som Norwegians fly bevæger sig i, men den som består af store it-databaser på internet.
App’en giver Norwegians piloter nøjagtig information om, hvordan de enkelte flyvninger forbruger brændstof og hvilke enkelte trin, der kan tages i brug for at få brændstof-forbruget ned.
App’en bruger Big Data-algoritmer og er udviklet som del af det EU-finansierede Clean Sky projekt.
Alt i alt skal ”SkyBreathe” gøre det muligt at optimere hver flyvning med lavere brændstof-forbrug og lavere udledning som resultat.
”Med SkyBreathe får jeg feedback efter hver flyvning. Så kan jeg meget direkte se, hvad vi har gjort godt, og hvordan vi eventuelt kan flyve endnu mere effektivt næste gang. Det er smart for både os og for klimaet,” forklarer Søren Hofgaard Møller. Han er basechef-kaptajn hos Norwegian i København.
Norwegians piloter har testet værktøjet i godt seks måneder. Resultaterne viser, at det er muligt at spare store mængder brændstof hvert år.
Alene ved f.eks. at slukke den ene jetmotor under taxiing i lufthavnen hen til gaten, kan man spare ca. 20 kilo brændstof pr. flyvning.
Et andet eksempel er de såkaldte smarte indflyvninger* og at bruge bremserne i stedet for motorkraften, når flyet bremser.
På én måned kan Norwegian spare op mod 3.700 tons brændstof og mindske CO2-udledningen med 11.600 tons. På et år bliver det til 140.000 tons.
Til sammenligning var CO2-udledningen på hele den indenlandske ruteflytrafik i Danmark i 2016 på cirka 133.000 tons ifølge den seneste opgørelse fra Trafikstyrelsen.
Norwegian har ikke været så aggressiv i sin udmelding af CO2 mål som konkurrenterne hos SAS og Ryanair. Men det ændrer sig åbenbart nu.Norwegian har således en af verdens mest moderne flyflåder. Det har mindsket selskabets CO2 udledning pr. fløjet passager-kilometer med over 30 procent siden 2008.
Moderne passagerfly brænder 20 procent mindre brændstof end ældre, sammenlignelige modeller.
Avancerede vejrdata fra svenske ACTECH fører til yderligere brændstof-besparelser og mindsket udledning på ca. 16.000 tons CO2 om året.
Norwegian er to gange blevet udnævnt som verdens mest brændstof-effektive flyselskab mellem Europa og USA. Kåringen er sket hos The International Council on Clean Transportation, senest i 2018.
Bæredygtigt brændstof, som bio-fuel og syntetisk benzin vil reducere udledningen yderligere, når de bliver kommercielt tilgængelige.
Norwegians fly kan i dag arbejde med op til 50 procent bio-benzin blandet i det normale, fossile brændstof.
Norwegian indfører løbende mere miljøvenlige produkter ombord for at mindske anvendelsen af plastik.. Selskabet evaluerer kontinuerligt, hvordan det kan reducere vægten ombord.
Norwegian tilbyder sine rejsende at forhånds-bestille mad på flyvninger, der varer over 2,5 timer. På den måde kan flyselskabet mindske madspild og vægten ombord.
Norwegian benytter en særlig motor- og flyvask, som mindsker CO2-udledningen med ca. 16.000 tons om året.
Norwegian vil snart tilbyde sine rejsende muligheden for at klimakompensere for sine flyrejser direkte via selskabets hjemmeside.
*Smarte indflyvninger (Continuous Descent Approaches (CDAs)) mindsker både udledningen og støjniveauet under flyvningens sidste fase.
Skriv et svar