Klima-aktivist grupper som ”Fridays for Future” og fænomener som svenskernes ”flygskam” har skabt en mærkbar modstand mod flyvning.
Rejsende bliver i stigende grad opmuntret til at droppe flyselskaberne og gå efter andre former for transport. Først og fremmest tog og jernbane, selvom diesel lokomotiver ikke sviner mindre end jetmotorerne på ent moderne passagerfly.
Skal folk så skamme sig ved at tage et fly, hvor billetterne gennem de senere år er faldet så meget i pris, at man ikke engang kan komme billigere på tværs af Europa på cykel. Det vil nemlig kræve flere overnatninger undervejs, hvor man maksimalt skal flyve i to-tre timer.
Hvis man spørger i USA, er svaret generelt set ”nej”. Det skyldes, at halvdelen af amerikanerne aldrig tager fly. Forurenings-problematikken er derfor kun aktuel for en mindre grupper af Frequent Flyers. Mange af dem står nu med valget mellem, hvilke flyrejser er en luksus eller en nødvendighed.
Nye tal fra miljø-organisationen International Council on Clean Transportation afslører, at 12 procent af amerikanerne – dem, der flyver mindst seks gange tur/retur om året – er ansvarlige for 2/3 af al lufttrafik i USA.
Dermed står de pågældende også for 2/3 af al forurening og CO₂ udslip fra civile passagerfly i Donald Trumps land. Hver af Frequent Travellerne slipper over tre tons CO₂ ud i atmosfæren om året, når de flyver.
Hvis hvert eneste menneske på denne jord ville rejse så meget med fly som dem, ville verdens olie-forbrug stige med 150 procent. Samtidig vil CO₂ belastningen fra fossile brændstoffer gå op med 60 procent.
Når kun halvdelen af befolkningen rejser med fly, betyder det naturligvis – rent statistisk – at amerikanerne ligger pænt langt nede på listen over forurening – målt i emissioner pr. indbygget i USA. En global 11. plads faktisk.
Helt anderledes ser det ud, når man kigger på landets totale CO₂ belastning fra passagertrafik. USA har verdens tætteste netværk af indenrigs-fly. Det sætter sig sine spor i klimaet:
Passager- og fragtfly, der starter fra en amerikansk lufthavn, stod for 24 procent af al CO₂ fra kommerciel luftfart. Kina er den næst-største synder med 13 procent, mens Storbritannien kom ind som nummer tre med mere beskedne fire procent.
I 2018 producerede den civile lufthavn omkring 918 millioner tons CO₂. Det er mere end Storbritanniens og Canadas totale udslip tilsammen – på tværs af alle industrier, private boliger, landbrug osv….
Skriv et svar