Det er helt normalt, at det norske lavpris flyselskab Norwegian melder om vækst og fremgang i omsætning og passagertal. Sådan har det været i mange år.
Til gengæld er det ikke hverdags-kost, at Norwegian laver overskud på bundlinien. Sågar et pænt et af slagsen.
Det kan nordmændene imidlertid, når det gælder regnskabet for tredje kvartal af i år. Overskuddet før slat (EBIT) blev på 2,3 milliarder norske kroner – ca. 1,7 milliard danske – i månederne juli, august og september.
Resultatet er en forbedring på 38 procent sammenlignet med samme periode for et år siden, oplyser Norwegian i en børs-meddelelse her til morgen.
Det seneste kvartal følger dermed Norwegians nye strategi om bedre lønsomhed, højere indtægter pr. billet og lavere omkostninger. Vokseværk og fremgang på toplinien har ikke længere første prioritet.
Ikke desto mindre steg omsætningen med otte procent i det seneste kvartal – til 14,4 milliarder norske kroner – 10,7 mia. danske. Fremgangen kom primært fra Norwegians lange ruter over Atlanten og til Asien.
I alt fløj 10,5 millioner passagerer med Norwegian i juli, august og september. Det er en nedgang på tre procent, hvilket primært skyldes mangel på fly.
Nordmændene er ramt af at have 18 Boeing 737 MAX maskiner med start-forbud siden marts. Det gavnede til belægnings-graden. 91,2 procent af sæderne blev solgt i tredje kvartal – 0,7 procent flere end for et år siden.
I de senere måneder har Norwegian haft travlt med at optimere sit rute-netværk. På normal-dansk betyder det, at flyselskabet lukker mindre gode ruter.
Det er bl.a. gået ud over København, hvor tre direkte ruter til USA er skåret væk i den kommende vinter-periode. De vil dog sandsynligvis blive gen-åbnet, når næste års sommer-sæson indledes i slutningen af marts.
Norwegians slankekur har ført til besparelser på 827 millioner norske kroner i det seneste kvartal. Gennem sin #Focus2019 strategi forventer selskabet at reducere sine omkostninger med 2,3 milliarder norske kroner i 2019.
I dag er USA det marked, hvor Norwegian henter sin største omsætning. Derefter følger Norge, Spanien og Storbritannien….
Skriv et svar