Ryanair har det lidt som Ugens Rapport i gamle dages Danmark. Der er langt færre læsere, end der bliver solgt eksemplarer.
Med andre ord findes masser af mennesker, som påstår, at de aldrig kunne drømme om at flyve med den irske lavpris gigant – og så kigger de alligevel på pengepungen og kryber ombord på en af Ryanairs 450 Boeing 737 fly.
Ryanair er ligeglad, så længe det skæpper i kassen. Det gør det fortsat i omsætning og passagertal, men overskuddet følger ikke længere med.
I dag offentliggjorde Ryanair tallene for første halvdel af sit forskudte regnskabsår. De viste, at folk fortsat er vilde med at flyve til lave priser.
Passagertallet steg således med 11 procent sammenlignet med samme periode i 2019. 86 millioner rejste med Ryanair.
Selskabet er derfor godt på vej til at nå 150 millioner gæster om året. Det er klart flere end Europas nummer to, som er Lufthansa Group.
Omsætningen steg lige så hastigt som passagertallet. Nemlig med 11 procent fra 4,84 milliarder euro i første halvår af 2018 til 5,39 milliarder i dette års første seks måneder. Til gengæld stod overskuddet bomstille. Nemlig på 1,15 milliard euro.
Ryanair flyver nu til 40 lande i Europa. Georgien og Armenien er de senest ankomne, men selskabet har samtidig måtte skære ned i andre.
Boeings manglende levering af 150 Boeing 737 MAX-200 maskiner har givet grus i Ryanairs ellers velsmurte maskineri. Ruter har måttet aflyses, baser lukkes, og planlagte udvidelser aflyses helt frem til næste sommer.
På samme tid har Ryanair travlt med at markere sig som Europas – og måske verdens – grønneste flyselskab. I hvert fald har Ryanair den laveste CO₂ udledning af alle større flyselskaber i Europa.
Ifølge Ryanair kan passagerer således halvere deres CO₂ aftryk ved at skifte fra visse store europæiske flyselskaber og over til den irske lavpris-specialist. Mere præcist er Ryanair passagerers CO₂ belastning på 66 gram pr. fløjet kilometer.
Ryanair følger en ambitiøs klima-strategi, der skal nedsætte CO₂ udledningen og støjforureningen med 40 procent på sine fly i de næste ti år. Ryanair vil være plastik-fri om fem år.
Flyselskabet gør ved samme lejlighed opmærksom på, at den civile luftfart kun er ansvarlig for to procent af Europas CO₂ belastning. Ryanair betaler alene 630 millioner euro – ca. 4,7 milliarder kroner – i miljø- skatter i år….
Skriv et svar