Man kan sige meget om Island – ud over, at øen har en fantastisk smuk natur og har en spændende musik-scene, der bl.a. kulminerer i den årlige ”Airwaves” rock-festival her i november.
Island har også en usædvanlig livlig luftfart, hvilket bl.a. har sin forklaring i, at øen ligger sådan cirka på den halve vej mellem Nordeuropa og Nordamerika.
Derfor er det populært at flyve over Atlanten med et stort undervejs i Reykjavik. For nogle kun et par timer, mens de skifter fly. Andre tager et stop i et par dage for at opleve vulkan-øen, inden de rejser videre.
Ligesom det i sin tid var med de islandske banker, som investerede helt vildt for nogle år siden og fik landet til nærmest at gå konkurs, er Islands flyselskaber også kendt for dristighed og idérigdom.
Langt fra alle flyvende projekter går dog godt, men det varer som regel kun kort tid, inden nye planer med vinger på dukker op igen som propper i en bøtte vand.
Tag f.eks. det islandske lavpris selskab WOW air, der var en hyppig gæst i Københavns Lufthavn med sine lys-lilla lakerede fly.
WOW gik konkurs i marts efter forgæves fusions-forhandlinger med den store lokale rival Icelandair. WOW solgte flybilletter så billigt, at selskabets bundlinie hele tiden stod i dybt minus.
Næsten halvdelen af WOWs omsætning kom fra de ekstra afgifter, man kunne bonne passagererne på – sædevalg, bagage, taxfree salg ombord, mad og drikke osv.
I kølvandet på konkursen fulgte en hel stribe forsøg på at genoplive WOW air. De fleste måtte opgives hurtigt igen. Blandt dem også projekter med den tidligere WOW ejer Skuli Mogensen i spidsen.
Senere købte amerikanske investorer rettigheder til WOW air navnet, gamle uniformer, it-systemer og WOWs hjemmeside på internet.
De optimistiske planer lød på at få WOW på vingerne i oktober. Først kun med en enkelt rute mellem Keflavik lufthavnen i Island til den amerikanske hovedstad Washington DC. Senere skulle så en hel stribe ruter til nordeuropæiske storbyer følge efter – bl.a. København.
Disse planer måtte US Aerospace Associates forleden skubbe med et par måneder. Samtidig bliver flysæder til mennesker afløst af plads til frossen fisk.
Det nye WOW air skal først tjene penge på luftfragt mellem Island og USA, inden der kan bliver tale om et comeback som passager-selskab.
Parallelt med WOW 2.0 er en gruppe islandske og irske investorer gået målrettet efter at åbne et nyt lavpris-selskab – Play.
Motorerne i dette projekt er to tidligere managers fra WOW plus en snes tidligere WOW ansatte, der formentlig skal stå for driften, når og hvis afløseren står klar.
Den store pengepung og 80 procent af ejerskabet skal dog komme fra kapital i Irland. Islændingene flyver, mens irerne betaler.
Det lidt interessante i den sammenhæng er, at Europas største lavpris-selskab Ryanair kan være indirekte involveret i projektet.
Det irske investerings-selskab Avianta, der er stor-aktionær i Play, har nemlig en dame ved navn Aislinn Whittley-Ryan i spidsen. Hun er datter af Ryanairs grundlægger.
Projektet om et nyt islandsk flyselskab blev lanceret i sommers og gik længe under arbejdstitlen ”WAB” – for ”We Are Back.”
I går blev planerne så omsider konkretiseret, og det bliver med det nye flyselskab Play.
Måske allerede inden jul vil Play gå i luften med to leasede Airbus A321 fly, der skal betjene seks lufthavne i Europa. Om København er imellem er ikke oplyst. Kun at billetsalget åbner her i november.
Fra sommer-sæsonens start i slutningen af marts næste år skal flåden udvides til seks fly. Samtidig åbnes ruter til fire lufthavne i USA og Canada. Inden for tre år vil Play have 10 fly i drift.
Priserne vil ligesom hos WOW være helt i bund, og marketing-metoderne minder også meget om forgængeren,
Således vil Play forære 1.000 billetter til de mennesker, der registrerer sig på flyselskabets hjemmeside for at modtage informationer og nyhedsbrev.
Hvor WOW airs fly var karakteristiske med deres lys-lilla lakering, bliver Play mindst lige så farverig. Her bliver maskinerne nemlig meget røde over det hele.
Ifølge Plays administerende direktør Arnar Mar Magnusson repræsenterer den røde farve lidenskab og kærlighed til den islandske natur. Magnussen er tidligere chefpilot i WOW air.
Hvis Plays maskiner bliver så røde som vist på de første computer-genererede fotos, bliver det I nemme at genkende i lufthavne.
For at komme på vingerne mangler Play at få den officielle flyve-tilladelse fra myndighederne. Den hedder et Air Operate Certificate (AOC). Ansøgningen skal dog være afsendt….
Skriv et svar