For Europas flyselskaber er det ikke længere nok at tilbyde billige flybilletter. Flere og flere kunder vil også se action, når det gælder forurening og CO₂ udledning.
På dét punkt har unge svenske Greta Thunberg og hendes efterhånden globale ”Friday for Future” kampagne gjort et effektivt arbejde.
De fleste flyselskaber har derfor travlt med at tale om bio-brændstof, fremtidens elektriske fly og indføre klima-kompensering, så en del af billet-prisen går til grønne miljø-projekter verden over.
Europas næst-største lavpris-selskab går nu skridtet videre end nogen andre på himlen over vores del af verden.
De mennesker, som fra i dag går ombord på et easyJet passagerfly, rejser helt klima-neutralt. easyJet har nemlig besluttet at kompensere sine jetmotorernes forurening og CO₂ belastning 100 procent.
easyJet er derfor verdens første store flyselskab, der har en netto-nul-strategi med hensyn til CO₂ og andre drivhus-gasser, skriver briterne begejstret.
easyJet har ikke kun taget det store skridt for at støtte velgørende formål og plante flere træer i klodens uddøende jungler. Flyselskabet tænker i høj grad også i kroner og ører:
”Mennesker har et valg, hvordan de rejser. Flere og flere tænker over den potentielle CO₂belastning, som de forårsager med de transportmidler, de bruger. Vi vil være et af de bedste valg for alle, der skal rejse i Europa”, forklarer easyJets svensk-fødte topchef Johan Lundgren.
easyJet regner med, at den 100 procent klima-kompensation kommer til at koste selskabet omkring 29 millioner euro om året – ca. 220 millioner kroner.
easyJet følger dermed i hælene på bl.a. SAS, der dog ikke klima-kompenserer alle sine billetter. Kun dem, der hører under Eurobonus og sine ungdoms-billetter. Også ferie-flyselskaberne Sunclass (Spies), TUI og Sunweb betaler klima-kompensation for deres gæster.
Lundgren indrømmer samtidig, at klima-kompensation kun er en overgangs-løsning eller en undskyldning, fordi flyselskaberne ikke kan byde på noget bedre i miljø-debatten.
easyJet vil derfor fortsat satse stærkt på at udvikle elektriske og forurenings-fri passagerfly. I den forbindelse har easyJet både projekter kørende med Airbus og med amerikanske Wright Electric om at skabe el-drevne og hybride fly til de korte ruter.
Pengene fra klima-kompensationerne vil easyJet bl.a. donere til nyplantning af skove i Sydamerika og Afrika.
easyJet vil samtidig støtte projekter med sol- og vind-energi samt planer om mere klima-neutral levevis i udviklings-lande. Ét eksempel er, at et kulkraftværk i Indien afløses af sol-energi.
easyJet har i øjeblikket 331 fly i sin flåde og er dermed næststørst på lavpris i Europa. Ryanair er størst med 450 maskiner.
I det seneste regnskabsår, der sluttede den 30. september, fløj easyJet et overskud hjem før skat på 499 millioner britiske pund. Det er ca. 4,4 milliarder danske kroner.
Passagertallet hos easyJet var 96,1 millioner eller otte procent højere end i samme periode for et år siden….
Artiklens indledningsfoto: Ramboldheiner / Pixabay)
Skriv et svar