Københavns Lufthavns drøm om at blive Nordeuropas førende hub for lange flyruter har fået et alvorligt knæk her til morgen.
Lufthavnens næststørste flyselskab – Norwegian – har nemlig meddelt, at de vinterlukkede ruter fra København til USA ikke vil blive genåbnet til foråret, sådan som det ellers har ligget i kortene.
Norwegian stopper samtidig sine ruter fra København til Bangkok og Krabi, der ellers har været opretholdt hen over vinteren.
Norwegian lukker dermed for alle sine lange ruter fra Danmarks hovedstad, der ellers har gjort det norske lavpris-selskab til noget særligt. Ingen andre tilbud billige billetter til USA i samme målestok fra den danske målestok.
Den store vinder bliver SAS, der ellers har været under hårdt pres fra Norwegian i de 10 år, hvor nordmændene har tilbudt lave billetpriser fra København.
Taberne bliver danske flyrejsende, der ikke længere vil kunne rejse direkte til f.eks. New York, Florida og Los Angeles for små penge.
Beslutningen om at lukke sine lange ruter fra København er led i Norwegians forvandling fra at være et aggressivt flyselskab med stor vækst til at blive et selskab, der tjener penge på bundlinien.
Norwegian fortæller, at selskabet løbende evaluerer sit rute-netværk for at sikre, at passager-underlaget er tilstrækkelig stort i de lufthavne, man servicerer.
I den forbindelse oplever Norwegian betydelig efterspørgsel på trans-atlantiske ruter fra europæiske storbyer som London, Barcelona og Paris.
Derimod har Norwegian åbenbart større problemer med at fylde sine Boeing 787 Dreamliner fly fra de nordiske lufthavne.
Ud over København får også Stockholm skåret sine langdistance ruter til USA og Thailand bort fra den 29. marts næste år, mens USA-flyvningen fra Oslo opretholdes som hidtil. Men Norge er jo også lavpris-selskabets hjemland.
Norwegian reklamerer samtidig med, at selskabet nu har næsten 50 ruter mellem Europa og USA og er det største udenlandske flyselskab i New Yorks lufthavne.
Men dét mærker danskere og svenskere ikke længere noget til. De kan om kort tid ikke længere flyve direkte til USA til lave priser, men må tage en omvej og en mellem-landing i f.eks. Oslo eller London.
Så hjælper det kun lidt, at Norwegian har otte daglige flyvninger mellem København og Oslo og gode forbindelse til London, hvor de kan flyve videre med Norwegian til USA, Thailand, Argentina og Brasilien.
I London har Norwegian imidlertid ikke en halv hjemmebane-fordel som i København. Mange flere flyselskaber tilbyder billige rejser over Atlanten fra Englands hovedstad.
Norwegian bruger også som undskyldning for sine rutelukninger i København, at selskabet har problemer med at Rolls-Royce motorerne i sine Boeing 787 Dreamliners til at virke ordentligt.
Det er korrekt, at Norwegian har måttet aflyse en del afgange på grund af tekniske udfordringer med de store motorer, men det har også andre flyselskaber. Og problemerne må vel være lige så store i London og Paris som i København og Stockholm.
Flere korte distancer
Norwegian forsøger tilsyneladende at kompensere for lukningen af de lange distancer ved at åbne flere korte og mellemdistance ruter.
For nylig annoncerede Norwegian 16 nye ruter i Europa fra Skandinavien, hvoraf de syv er fra danske lufthavne. Samtidig øges antallet af afgangene på flere af de allerede eksisterende ruter i vores verdensdel.
Norwegian vil fremover have knap 50 direkte ruter fra København til destinationer i Europa, Nordafrika og Mellemøsten.
Det opretholder Norwegians status som det næststørste flyselskab i Danmark, men ændrer unægtelig den profil, som nordmændene har opnået som prisbryderen på de lange distancer fra København.
Fremover bliver Norwegian et af adskillige flyselskaber, der tilbyder billige flybilletter fra København til lufthavne i Europa.
Norwegians exit fra de lange ruter fra Danmark får også den kedelige konsekvens, at en fjerdedel af selskabets medarbejdere i København bliver fyret.
Mere præcist bliver der ikke længere brug for 23 af selskabets 80 ansatte i den tekniske organisation. De bliver overflødige, når der ikke længere skal vedligeholde Norwegians Dreamliner fly i Københavns Lufthavn.
Norwegians piloter med base I København berøres ikke af ændringerne. For de øvrige medarbejdere arbejder flyselskabet sammen med de faglige repræsentanter på at finde løsninger, der er mindst muligt indgribende for den enkelte ansatte.
(Artiklens indledningsfoto: Ernst Tobisch / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar