Det har længe været en kendsgerning, at Lufthansa vil fjerne sit lavpris-selskab fra de lange ruter. Eurowings skal koncentrere sig om Europa og konkurrere mere direkte med Ryanair, easyJet og Wizz Air.
Eurowings’ lange ruter til f.eks. USA og Karibien forsvinder imidlertid ikke ind i selve Lufthansa. I stedet er det nu offentliggjort, at Lufthansa vil åbne et helt nyt flyselskab, der skal specialisere sig i ferie-publikummet.
Det skal overtage Eurowings’ lange ruter og samtidig gå på skovhugst i de store huller, som konkursen i Thomas Cool Group har efterladt i luftrummet.
Ifølge flere tyske nyheds-medier har det længe ligget i luften, at Lufthansa kunne være interesseret i at købe Condor. Det er Tysklands næst-største flyselskab og var ejet af Lufthansa, inden det solgt til engelske Thomas Cook.
Ligesom den skandinaviske del af Thomas Cook med danske Spies i spidsen overlevede Condor de britiske ejeres konkurs.
Faktisk kører Condor så godt for tiden, at sandsynligheden for et opkøb fra Lufthansas side er blevet minimal.
Dels vil prisen være meget højere end for få måneder siden. Dels vil Condor hellere flyve selvstændigt. Og dels kan Lufthansa få problemer med konkurrence-myndighederne omkring Margrethe Vestager i EU.
Lufthansa ejer i forvejen Eurowings og Air Dolomiti i Tyskland, Austrian i Østrig, Brussels Airlines i Belgien, halvdelen af Sun Express i Tyrkiet samt Swiss og Edelweiss Air i Schweiz.
Netop Edelweiss skal være forbillede for det nye ferie-flyselskab, som Lufthansa vil åbne næste år. Navnet på det nye selskab får vi også først i 2020, selvom gætterierne er begyndt at svirre i tyske medier.
Med sine 16 Airbus fly og 65 destinationer er Edelweiss Air blevet en økonomisk succes for Lufthansa og Swiss, hvor sidstnævnt formelt er ejer af flyselskabet opkaldt efter den berømte alpe-blomst.
Også andre af luftfartens giganter har sikret sig flyselskaber med speciale i ferierejser. Ryanair har f.eks. købt Lauda i Østrig og Sun i Polen, mens IAG med British Airways i spidsen er i færd med at købe spanske Air Europa….
(Indledningsfoto til artiklen: Oliver Rosler / Lufthansa)
Skriv et svar