I disse dage fejrer Rusland og Kina ikke kun etableringen af en ny naturgas pipeline mellem de to lande.
Et vigtigt fremskridt i kinesernes energi-tilførsel, fordi Kina hidtil har været domineret af stærkt forurenende kulkraftværker.
De to lande kan nemlig også glæde sig over den første vejbro, der forbinder de to kæmpelande med hinanden.
Broen går over floden Amur, som hidtil har været præget af færger, der krydser den om sommeren. Om vinteren kører russere og kinesere på isen over floden.
Den nye bro tages i anvendelse til foråret. Den forbinder byen Blagoceshchensk i Ruslands fjernøstlige hjørne med Heihe i det nordlige Kina.
Broen skal først og fremmest øge samhandelen mellem de to lande, men i sidste ende håber denne afsides region af verden også, at den kan lokke flere internationale turister til.
Omkring to millioner kinesiske turister om året ventes at køre over den nye bro. Samtidig skal den årligt lægge asfalt til fire millioner tons fragt og varer.
Byggeriet af broen gik i gang i 2016. Kineserne var allerede færdige med deres del i oktober sidste år, mens russerne tager sig noget mere tid. De har mere komplicerede veje, der skal føres frem til broen.
Alt i alt kommer broen til at koste to milliarder kroner at bygge – 295 mio. USD. Den godt 500 meter lange nyhed er bygget af et russisk-kinesisk konsortium.
Ifølge de internationale nyhedsbureauer er den nye bro et tegn på de varmere forbindelser, som er opstået blandt de to nabolande i de senere år.
Rusland og Kina er kommet tættere på hinanden, fordi Vesten straffer russerne med handels-restriktioner efter anneksionen af Krim halvøen i 2014.
Broen og pipelinen er i øvrigt ikke de eneste nye forbindelser mellem de to lande. I 2020 åbnes også verdens første internationale svævebane mellem Blagoveshchensk og Heihe. Den vil gøre det muligt at krydse floden Amur på godt syv minutter i fire kabiner, der har plads til hver 60 passagerer og deres bagage…..
(Indledningsfoto til artiklen: Global Construction Review)
Skriv et svar