Alle flyselskaber og de fleste lufthavne bruger mange ord på CO2, klima og en mere miljørigtig fremtid for transport i luften.
Politikere, myndigheder og luftfarten får lavet analyser og aftaler mål, som ingen ved, om kan opfyldes om 10 eller 30 år.
Spørgsmålet er, om de mange kloge ord er nok. Ord skal følges op af gerning – og det skal ske nu eller meget snart.
Lufthansas topchef Carsten Spohr, der selv er uddannet pilot, lagde ikke fingrene imellem, da han forleden talte ved ”Wings of Change Europe” konferencen. Den var arrangeret af flyselskabernes internationale organisation IATA.
Spohr advarede også om, at luftfartens mål om at halvere CO₂ udledningen frem til 2050 slet ikke kunne være nok.
Desuden fremhævede Spohr – tydeligt inspireret af den unge svenske klima-aktivist Greta Thunberg – at de beslutninger, som flyselskaber tager i dag, vil være dem, vi må leve med om 30 år.
Som administrerende direktør for en af verdens store flyselskaber gjorde Carsten Spohr det også klart, at globalisering kun kan gennemføres med fly. Alligevel er fremtiden måske den vanskeligste nogensinde for luftfarts-industrien.
Derfor er et vigtigt, at flyselskaber, politikere og flyfabrikker arbejder tættere sammen. Ingen kan løse CO₂ udfordringen alene. Det kan kun gøres i fællesskab.
Forurening og CO₂ er i øvrigt ikke noget nyt for luftfarten. Forsøg på at nedbringe CO₂ udledningen har stået op i mere end ti år.
”Det er ikke noget, vi lige begyndte på for et par måneder siden. For 10 år siden tog IATA de første skridt, og i 2009 forpligtede vi i luftfarten os officielt til et tal. Vi ville nedbringe CO2 udslippet med 50 procent i 2050- i forhold til mængden i 2005,” forklarede Lufthansas topchef.
Carsten Spohr tilføjede, at 2050 er alt for langt borte. Vi skal foretage de store ændringer meget tidligere. Faktisk nu eller lige om lidt, hvis de skal have den ønskede virkning:
”Folk vil ikke vente i 30 år til 2050. Hverken kunder, politikere, medarbejdere – og slet ikke klima-aktivister.”
Mange flyselskaber er i gang med at forske i alternative og grønnere brændstoffer. De tilbyder at klima-kompensere flybilletter ved at lade et beløb for hver billet gå til klima-projekter som at plante nye træer i Afrika. Men de er alle små skridt på vejen og ikke noget, der gør den store forskel her og nu.
”I de næste 10 til 20 år vil vi ikke se en helt ny generation af fly, der vil skabe afgørende fremskridt for vores industri,” erkendte Lufthansa bossen.
”De fly, vi bestiller i dag, modtager vi om fem år. Bagefter burger vi dem i 25 år. Med andre ord former vores beslutninger i dag, luftfarten i de næste 30 år. Altså helt frem til 2050,” fortsatte han.
”Vi er derfor nødt til at gøre noget mere. Folk fortsætter nemlig med at flyve mere og mere. De ting,, vi kan i dag, er ikke løsningen på verdens trussel for natur og miljø,” sluttede Carsten Spohr.
(Indledningsfoto til artiklen: Wal 172619 / Pixabay)
Skriv et svar