Flere flyselskaber som f.eks. Wizz Air og Norwegian har travlt med at fortælle, at de har de yngste flåder af fly i Europa.
Med andre ord er gennemsnits-alderen på passagerflyene hos de to lavpris-selskaber meget lav, fordi de har købt mange nye fly i de seneste par år. Det gælder især for Wizz Air.
Men hvor gamle er de fly egentlig, som vi sætter os i for at blive transporteret hurtigt og sikkert til en anden lufthavn og/eller land?
De er faktisk ret gamle i gennemsnit, viser netop offentliggjorte tal fra EU’s Eurostat kontor:
Hvert tredje passagerfly fra et flyselskab i EU er over 15 år gammelt. Mere præcist gælder det 34 procent, som har været på vingerne i mellem 15 og 19 år.
Og endnu værre: Hvert sjette fly er mere end 20 år gammelt – 17 procent. Hvis flyet er godt vedligeholdt, kan det sagtens holde så længe, men alligevel er de nye EU-tal tankevækkende.
Gamle fly betyder nemlig også, at maskinerne støjer og forurener meget mere end moderne flytyper. Uden nye fly får vi i hvert fald ikke reduceret luftfartens CO₂ belastning af klimaet.
Apropos nye fly: Hvert femte passagerfly i EU er under fem år gammelt. Mere præcist 21 procent, viser den nye statistik.
27 procent af flyene er mellem fem og ni år gamle, mens 19 procent har pløjet gennem atmosfæren mellem 10 og 14 år.
Langt de fleste gamle maskiner flyver i Sverige. Måske det er en vældig god idé, at SAS er i gang med at udskifte sine gamle Boeing og Airbus maskiner med nye og mindre miljø-belastende Airbus A320neo, A321LR og A350.
Også passagerfly fra Litauen og Kroatien er meget gamle i gennemsnit. Omvendt har Finland og Luxembourg de yngste fly i den europæiske union.
I 2017 var over halvdelen af ruteflyene i Sverige 20 år eller ældre (55 procent). I Litauen var det 52 og i Kroatien 50 procent.
Danmark hører også til ”seniorerne” i EU, når det gælder passagerfly. 35 procent af de maskiner, der var registreret i vores lille land, var over 20 år.
Dermed udgør Danmark sammen med Bulgarien, Cypern og Rumænien den gruppe af EU-lande, hvor over en tredjedel af flyparken er over 20 år.
Tallene fra Eurostat omfatter større fly, der enten bruges til passager-transport eller fragt. I alt er der tale om 6.711 maskiner.
EU’s statistikfolk medregner ikke propelfly, helikoptere og fly, der har en startvægt på under 2.600 kilo. Sidstnævnte vil typisk være små privatfly.
Ud fra disse kriterier viser tallene, at Finland ikke har et eneste passagerfly, der er 20 år eller derover. Finnernes flåde er dermed den yngste i hele Europa.
Ung i fly er også Luxembourg, hvor kun tre procent er over 20 år. I Tjekkiet er det seks procent og i Irland og Østrig syv procent.
Nye passagerfly – maskiner på under fem år – finder man især i Ungarn. Det drejer sig om næsten halvdelen af alle rutefly i landet – 49 procent.
Et tydeligt tegn på, at det ungarsk-baserede lavpris selskab Wizz Air køber ivrigt op af fabriksnye Airbus A320neo og A321 maskiner.
Malta har også mange pur-unge passagerfly – 42 procent – mens Luxembourg har 31 procent, Finland 30, Irland og Spanien 27, Holland 25 og England 22 procent.
Til sidst har Eurostat også lige kigget på, hvilke EU-lande der har flest kommercielle fly registreret:
I 2017 kom hvert femte fly i EU fra Storbritannien – nemlig 1.312 styk. Tyskland var nummer to med 1.100 fly og 16 procent af EU’s bestand.
Langt efter følger så Frankrig med 571 passagerfly (ni procent), Irland med 569 og Spanien med 509 fly, svarende til knap ni procent af alle i EU.
At det forholdsvis lille Irland ligger så højt og står for ni procent af alle passagerfly i Europa, skyldes primært, at den grønne ø er hjemmebane for Ryanair. Europas største lavpris-selskab har alene 450 Boeing 737 fly på vingerne….
(Indledningsfoto til artiklen: The Pixelman / Pixabay)
Skriv et svar