Københavns Lufthavn (CPH) har for vane at slå mange rekorder i løbet af året. Både hvad angår passagertal, investeringers størrelse, antal flyselskaber at vælge imellem og initiativer til forbedring af miljø og klima.
Den netop overståede november hører i disse sammenhænge til de mere stille måneder. 2.164.875 passagerer gik gennem terminaler og gates, hvilket er 45.754 færre end i november 2018. Det svarer til en nedgang på 2,1 procent i forhold til rekord-måneden sidste år.
November er traditionelt en af årets svage rejse-måneder. Når der så er fem lørdage mod normalt – og lørdag er ugens mindste rejsedag – skal det jo gå galt.
Københavns Lufthavn vurderer således, at den ekstra lørdag har kostet 1,5 procent i passagertal.
Faldet i passagerer kunne især mærkes på lokale fly-afgange fra København. Her gik antallet af rejsende ned med 3,2 procent.
Til gengæld steg antallet af transfer-passagerer med 3,8 procent. Det er de mennesker, som bruger CPH som mellem-station til videre flyvninger. SAS alene står for 80 procent af transfer-passagererne i København.
Norwegian koster halv million rejsende
I gennemsnit passerer godt 80.000 rejsende om dagen igennem gatene i Københavns Lufthavn. Dette tal er faldet en smule her i 2019 – 0,2 procent for at være præcis.
Det betyder, at det totale antal passagerer for året lå på 28.192.786 ved udgangen af november. Lufthavnen regner fortsat med at nå over 30 millioner rejsende i 2019, men der mangler 58.364 i forhold til samme tidspunkt for et år siden.
CPH peger på tre årsager til nedgangen, hvor Norwegian står for den værste:
Det norske lavpris-selskabs ændrede strategi og færre afgange fra København har kostet næsten en halv million passagerer i København. 480.000 vurderer lufthavnen.
Konkurserne i Primera Air og WOW air tidligt i 2019 har betydet knap 400.000 passagerer. CPH har ikke formået at få andre flyselskaber ind, som kunne have opvejet tabene.
Endelig var pilot-strejken i SAS en dyr fornøjelse for CPH. I den periode mistede Danmarks største lufthavn mellem 160.000 og 200.000 passagerer.
Administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn vurderer, at CPH ville have haft en fremgang på mellem to og tre procent uden strejker, konkurser og Norwegian.
De danske indenrigs-ruter er fortsat lufthavnens smertensbarn. Flyselskaberne har skåret antallet af afgange og ankomster ned med 3,2 procent.
Det er noget, man kan mærke på den store arbejdsplads på Amager. År til dato er lufttrafikken mellem København og de øvrige danske lufthavne gået tilbage med hele 6,7 procent.
London er som altid den mest populære destination, som passagerer rejser til og fra i Københavns Lufthavn. Her er Top-10 får ruterne i november:
- London – 178.434
- Oslo – 120.959
- Stockholm – 117.150
- Amsterdam – 94.783
- Aalborg – 71.259
- Helsinki – 63.616
- Paris – 63.569
- Frankfurt – 51.389
- Bruxelles – 47.263
- Berlin – 40.147
(Indledningsfoto til artiklen: (Foto: Ernst Tobisch / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar