Mens topchefer for Europas største flyselskaber løber storm i Bruxelles for at overbevise EU om, at en afgift på flybenzin er en meget dårlig idé, sidder en gruppe forskere i Alperne og smiler lidt skævt.
Det lille schweiziske firma Climeworks mener nemlig at sidde med nøglen til fremtidens passagerfly.
Schweizerne arbejder ikke med nye batterier, der kan gøre fremtidens fly elektrisk drevne. I stedet vil Climeworks forvandle CO₂ udstødning til flybenzin – kerosin – ved hjælp af en kemisk proces. Med andre ord skal CO₂ genbruges.
Teknologien kan også bruges til at fremstille bio-benzin. Dermed opnår Climeworks et andet krav fra klima-aktivisterne. Nemlig at anvendelsen af fossile, olie-baserede brændstoffer skal stoppe i luftfarten.
Siden 2017 har schweizerne haft en lille prøve-fabrik kørende. Den fylder 10 gange 10 meter og indeholder bl.a. 18 filter-moduler.
De opsamler kultveilte – CO₂ – fra den omgivende luft, komprimerer og forvandler gennem en kompliceret proces udstødnings-gasserne til nyt benzin.
I princippet sørger Climeworks idé for, at luften igen bliver belastet med drivhus gasser – denne gang fra bio-brændstof – men da CO₂’en inden da var trukket ud af luften, giver det et neutralt klima-regnskab. Der er jo tale om genbrug – ikke en øgning af forurenings-mængden.
I 2021 skal den første rigtige fabrik stå klar ved lufthavnen i Rotterdam. Her vil hollænderne indfange CO₂ fra luften, blande den med brint til en syntetisk gas, der kan raffineres til kerosin.
I begyndelsen vil de hollandske investorer og Climeworks producere 1.000 liter biobenzin om dagen ad den vej. En forsvindende lille mængde, når man f.eks. ved, at et almindelige Airbus A320 fly kan have 20.000 liter brændstof ombord.
Flyselskaber løber storm
Europas kommercielle flyselskaber frygter, at EU vil beskatte flybenzin med nye afgifter, som vil fordyre flyrejser mærkbart.
Flyselskaberne mener, at EU og medlemslandene i stedet skulle gøre noget mere seriøst ved at støtte udviklingen af bio-brændstoffer og elektrisk drevne fly. Det er en samfunds-opgave. Ikke noget, som flyselskaberne skal betale.
Topcheferne for fire af største lufthavns-koncerner – IAG, Lufthansa Group, Ryanair Group og easyJet – troppede derfor fredag op i Bruxelles for at tale deres sag.
Ordføreren for protesten mod EU’s planlagte Green Deal projekt er Ryanairs flamboyante boss Michael O’Leary. Han er også formand for flyselskabernes egen lobby-organisation ”Airlines for Europe” (A4F):
”Højere afgifter vil slet ikke hjælpe klimaet. Tværtimod vil de skade erhvervslivet og Europas transport-industri. Ideen er drømt i Bruxelles eller opfundet af cyklister i Holland,” erklærer Michael O’Leary bramfrit.
Tilsyneladende løb flyselskaberne på døve øren hos EU’s nye trafik-kommissær Adina-Ioana Valean:
Hun gør nemlig opmærksom på, at flyselskaberne i forvejen er forkælede. Kerosin til flyene er nemlig ikke nær som beskattet som f.eks. fyringsolie eller diesen og benzin til biler.
EU vil med sine nye Green Deal planer gøre vores del af verden klima-neutral i 2050. Det betyder bl.a, at CO₂ udledningen ikke må være højere end, hvad naturen kan absorbere eller forhindres ad teknisk vej. Schweiziske Climeworks kunne være sådan en teknologi.
Michael O’Leary og co er ikke imod EU’s ambitiøse klima-planer, men de mener, at beskatning er den forkerte vej at gå.
I stedet burde EU motivere flyfabrikanter og flyselskaber til at accellere udviklingen af biobrændstoffer og eldrevne maskiner. De penge kommer til at mangle, hvis de skal bruges på at betale ekstra skat og afgifter.
Nogle målinger siger, at kommercielle passager- og fragtfly kun står for 2,4 procent af CO2 belastningen over Europa. Et langt lavere tal, end de fleste mennesker går og tror.
Omvendt viser nye beregninger fra FN, at flyselskaber vil afløse energi-virksomheder som verdens største CO₂ udleder om 30 år.
Det forudsætter dog, at andre sektorer og brancher samtidig øger deres overgang til alternative teknologier. Det gælder først og fremmest bil-industrien med elmotorer….
(Indledningsfoto til artiklen: Foto: Merja Partanen / Pixabay)
Skriv et svar