(Opdateret 17/12) Mareridtet ser ud til at fortsætte for Boeing.
Den amerikanske flygigant havde håbet på at få en glad julegave om, at nu var firmaet skandale-ombruste 737 MAX godkendt igen til at gå på vingerne.
Det modsatte er sket. De amerikanske lufthavns-myndigheder FAA har meddelt, at den ikke har travlt. En godkendelse kommer derfor ikke på denne side af nytår. Måske først hen i februar eller marts.
Resultat: Boeing vil nu lukke produktionen af 737 MAX fly på sin fabrik i Renton i delstaten Washington.Det sker med virkning fra januar, og Boeing vil ikke sætte en dato på, hvornår fabrikationen genoptages.
Boeing understreger samtidig, at man accepterer den tid, som FAA og godkendelses-myndigheder skal bruge på at tjekke de modificerede 737 MAX fly, før de giver tilladelse til at lade dem flyve igen.
Siden flyet fik start-forbud tilbage i marts efter to fatale flystyrt med 346 dræbte, har Boeing opretholdt produktionen af MAX. I håb om, at flyet snart kunne starte og lande igen, når Boeings forbedringer af teknologien ombord var godkendt.
I mellemtiden har næsten færdige MAX maskiner fyldt arealerne omkring Boeings fabrikker op. Boeing har måttet ind-rullere sine ansattes p-pladser til biler for at skaffe mere plads, ligesom Boeing har lejet sig ind på nærliggende flyvepladser.
Renton har gennem mange år været den flyfabrik, som Boeing helst viste frem. Over 12.000 fly er fremstillet på fabrikken, som Boeing kalder den mest effektive i verden. Tidligere trillede Boeing 707, 723, 737 og 757 ud fra hangarerne. Nu skulle Renton spy 737 MAX maskiner ud i store antal.
Boeing har længe puslet med tanken om at lukke 737 MAX maskiner produktionn. I øjeblikket har fabrikken 400 næsten færdige maskiner stående, som ikke må afleveres til flyselskaberne.
Boeing vil ikke fyre eller sende de berørte ansatte fra 737 produktionen. De vil blive sat til andet MAX-relateret arbejde eller overføre dem til projekter med andre flytyper.
Allerede for nogle uger siden antydede Boeing, at en temporær lukning af 737 MAX fabrikken kunne være en mulighed.
I et brev til den amerikanske fondsbørs meddelte Boeing, at en stop af produktionen kunne blive nødvendig i værste fald, hvis godkendelsen af MAX flyet trak i langdrag.
Så sent som i november havde Boeing ellers meldt ud offentligt, at man regnede med, at 737 MAX igen ville være på vingerne i januar. Det ville i så fald have krævet en ny start-tilladelse fra FAA her i december.
I mellemtiden er det mere sandsynligt, at godkendelsen først kommer sent i januar eller måske først i februar og marts.
De amerikanske lufthavns-myndigheder (FAA) har samtidig dysset Boeings spirende optimisme ned med udtalelser om, at man ikke lader sig presse af Boeing. Flyfabrikkens tidsplaner har ingen indflydelse på FAA’s godkendelses-processer.
Hvad gør flyselskaberne?
Boeings største kunde for 737 MAX – USA’s lavpris gigant Southwest Airlines – skulle på nuværende tidspunkt have 75 eksemplarer af flytypen, der skulle hjælpe med at klare juletrafikken.
Southwest har 24 maskiner, som selskabet modtog inden start-forbudet – og som siden har stået ubeskæftiget på jorden.
Southwest’ topledelse siger til nyhedstjenesten Bloomberg, at den er holdt op med at gætte comeback datoer offentligt for Boeing 737 MAX. I stedet sørger Southwest for at have alle ting på plads til den dag, det skulle ske.
Det drejer sig først og fremmest om en omskoling af flyselskabets 9.700 piloter til de nye funktioner, der måtte komme i en forbedret 737 MAX.
Efter aftale med piloternes fagforeninger vil denne omskoling tage 30 dage. Med andre ord går ingen 737 MAX fra Southwest på vingerne før tidligst en måned efter en start-tilladelse fra FAA myndighederne.
Samtidig har Southwest Airlines meldt ud, at man vil fordele 125 millioner dollars – ca. 850 mio. kroner – til sine medarbejdere af den erstatning, som selskabet venter at modtage fra Boeing for forsinkelser af MAX leveringerne.
Konkollegerne hos American Airlines er mere klare i spyttet. Lige før weekenden meddelte American, at man ikke regnede med at sætte Boeing 737 MAX i drift før tidligst den 7. april næste år. American er verdens største flyselskab målt i antal fly. 941 har American.
I Europa er Ryanair og Norwegian blandt de hårdest ramte flyselskaber på grund af MAX’ens ”grounding.”
Ryanair har måttet afblæse mange nye planlagte rute-åbninger, fordi selskabet ikke har maskiner nok. Det har kostet fyringer af personale, som Ryanair ikke har beskæftigelse til uden det nye fly.
Samtidig har den irske lavpris-gigant med 435 Boeing 737 maskiner i sin flåde måttet fortælle fondsbørsen, at væksten for andet halvår 2019 og første halvdel af 2020 vil være betydeligt lavere end oprindeligt planlagt.
Norwegian har også lidt store tab på at have 18 Boeing 737 MAX fly stående ubeskæftiget. Nordmændene har i stedet måtte leje ældre fly ind udefra, hvilket både koster penge, forsinkelser og en større CO₂ udledning.
Ny 737 MAX skandale på vej?
Midt i alle de kedelige overskrifter for Boeing dukkede en endnu værre op lige før weekenden.
Ifølge den store tyske avis Bild har en ”whistle blower” nemlig sendt voldsomme anklager mod sin tidligere arbejdsgiver Boeing.
Ed Pierson har været manager hos Boeing og opdagede tidligt, at flyfabrikken sjuskede med produktionen af 737 MAX. Maskinen skulle ganske enkelt afsted, inden den var komplet færdig-testet og 100 procent ok.
”Jeg har oplevet en fabrik i kaos. Flere måneder før det første flystyrt – det skete i oktober 2018 – jar jeg rapporteret alvorlige betænkeligheder over produktions-kvaliteten til mine overordnede. Jeg talte for døve øren,” har Pierson fortalt ved en afhøring i den amerikanske kongres.
Pierson skal atter have advaret sine foresatte om problemerne forud for det andet flystyrt. Det kom i februar i år. Igen skete der intet.
Boeing afviser naturligvis anklagerne fra sin tidligere manager. Hvis de er korrekte, vil de være yderst pinlige for USA’s største flyfabrikant.
På den anden side har Boeing indrømmet, at der har været fejl i 737 MAX. Den vigtigste årsag til de to styrt angives software-problemer på en af flyets styrings-computere. MCAS hedder den.
Boeing oplyser, at software-fejlene er blevet rettet med opdateringer. Desuden fordobler Boeing antallet af sensorer, der melder ind til computeren om flyets position i luften….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar