Nu ser det omsider ud til, at den italienske regering har mistet tålmodigheden med sin fordums flyvende stolthed Alitalia.
Stoltheden kan nu om dage ligge på et meget lille sted i Rom, efter at Italiens nationale flyselskab er gået fra den ene konkurs og betalings-standsning efter den anden i de senere år.
I øjeblikket overlever Alitalia udelukkende på den italienske regerings nåde. Den har lånt flyselskabet milliarder af kroner, men alligevel giver Al Italia over to millioner euro – ca. 15 millioner kroner – i underskud hver eneste dag.
Samtidig mister Alitalia løbende markedsandele til konkurrenter som Ryanair, privat-ejede Air Italy eller easyJet.
Her lige før jul har regeringen i Rom givet flyselskabet en endegyldig sidste frist, skriver italienske medier.
Regeringen vil holde Alitaliatalia i live frem til midten af 2020. Hvis ikke flyselskabet begynder at løbe rundt til den tid – eller der er fundet nye ejere til det – vil Al Italia blive lukket.
”Vi går efter at gennemføre en handel frem til sommer. Lykkes det ikke, lukker vi for vandhanen. Ikke flere penge fra os. Dette er den absolut sidste chance for Al Italia,” understreger Italiens minister for erhvervs-udvikling Stefano Patuanelli i den store avis Il Messagero.
Alitalia har ikke givet overskud siden 2002 og er insolvent siden maj 2017. Flyselskabet er blevet reddet adskillige gange gennem årene af Italiens hurtigt skiftende regeringer.
Senest i begyndelsen af december har Rom bevilget et overgangs-lån på 400 millioner euro, som skal holde de grøn-hvid-røde fly i luften frem til den 31. maj 2020.
Lige nu er der ingen interesserede, der vil investere penge i Alitalia i sin nuværende struktur. Flyselskabet har en umoderne organisation og er styret af fagforeninger, der ikke vil acceptere en sanering.
Regeringens ide var at lade de italienske jernbaner overtage Alitalia sammen med eksterne investorer og et professionelt flyselskab fra udlandet.
Både tyske Lufthansa og amerikanske Delta Air Lines har været inde i billedet, men trak hurtigt følehornene til sig. Senest har Air France-KLM kastet håndklædet i ringen.
Den italienske regering afviser at sælge Alitalia i bidder som f.eks. flyruter med landings-rettigheder (”slots”), afdelingen for flyreparationer eller ground services i lufthavne. Man skal købe alt eller intet….
(Indledningsfoto til artiklen: Skeeze / Pixabay)
Skriv et svar