Grønlands eget flyselskab – Air Greenland – ejer 20 helikoptere, otte propelfly og kun et enkelt passagerfly med jetmotorer til de lange ruter mellem København og Kangerlussuaq lufthavnen.
Jetflyet er en ældre Airbus A330-200, der har været i drift i 21 år. Flyet trænger derfor til udskiftning til en mere moderne type, der flyver længere på literen og forurener mindre.
Lige nu har grønlænderne åbenbart kastet deres forelskede øjne på den nye A330-800 Neo, som Airbus ellers har problemer med at interessere flyselskaberne for.
De vil hellere have større udgaver af A330 Neo, der har plads til flere passagerer. Ikke sådan hos Air Greenland, hvor flyene ikke må blive for store. De skal nemlig kunne starte og lande på forholdsvis korte baner.
Air Greenland har flere flytyper under overvejelse. En af dem er den gamle Airbus A330 med nye motorer. Andre er Boeing 787 Dreamliner, Airbus A321 LR eller Boeing 737 MAX.
Ifølge den grønlandske avis Sermitsiaq er favoritten dog Airbus A330-800 Neo. Også fordi Air Greenlands piloter kan hoppe direkte over på den nye flytype uden at skulle igennem en større og kostbar omskoling.
Endelig har A330-800 Neo en fordel ved at kunne tage mere fragt ombord sammen med passagerer end de nævnte konkurrenter.
Fra 2024 ophører Kangerlussuaq som civil lufthavns. Grønlands største flyveplads bliver derefter ren militær.
Kangerlussuaq vil blive afløst af to nye lufthavne – i hovedstaden Nuuk og i byen Ilulissat. Begge har kun start- og landingsbanker på 2.200 meter….
(Indledningsfoto til artiklen: Ehrenberg Kommunikation)
Skriv et svar