Ved I, hvad der er forskel på Holland og Nederlandene?
Næppe, medmindre I kommer fra det flade land med det orange klædte fodbold-landshold.
Brugen i flæng af de to geografiske navne har forvirret turister engang imellem. Nok mest amerikanerne, der i forvejen har svært ved at finde ud af, hvad der er op og ned på Europa.
Det er ikke blevet mindre, når man så får at vide, at Holland og Nederlandene egentlig ikke er det samme. Holland er en del af Nederlandene.
Navne-forvirringen skal være overstået fra januar. Efter nytår planlægger regeringen i Haag ganske enkelt at droppe betegnelsen Holland.
Fremover må hollandske virksomheder, ambassader, ministerier, sports-organisationer og universiteter kun bruge landets officielle navn – Nederlandene.
Navneskiftet ledsages af en reklame-kampagne til 200.000 euro, som skal hjælpe med til at re-brande Holland og lokke endnu flere turister til landet. Samtidig skal Nederlandene markedsføres som en meget grøn og miljørigtig stat.
Man skulle ellers tro, at nederlænderne allerede nu var tilfredse med turist-tallene. De ventes at stige fra nu 19 millioner om året til 29 millioner i 2030.
Landets største by – Amsterdam, der også er et populært rejsemål for danskere – klager tilmed over for mange besøgende. ”Over-turisme” er et hyppigt hørt ord blandt de lokale beboere.
Fra Holland til Nederlandene
Nederlandene består af 12 provinser eller regioner. Kun to af dem hedder i virkeligheden Holland – Noord-Holland og Zuid-Holland.
I disse regioner ligger de kendte storbyer Amsterdam, Rotterdam og Haag. De er en vigtig del af landets økonomi og har derfor været med til at promovere betegnelserne Holland og hollandsk.
I mine geografi-timer i skolen blev hele landet udelukkende kaldt Holland. Faktisk var det kun englændere, tyskere og EU, som har brugt begrebet Nederlandene gennem mange år.
Forvirringen er ikke blevet mindre af, at landets egne indbyggere har kaldt sig hollændere. Landets officielle hjemmeside på internet hedder såmænd også fortsat www.holland.com.
Formentlig vil det blive ændret i januar. Ellers giver det jo ingen mening at kaste millioner i en kampagne, der skal ”re-brande” landet.
Som led i den nye kampagne dropper nederlænderne også deres nationale symbol i sin officielle markedsføring. Borte er den orange tulipan. Inde er bogstaverne NL, som også står på de lokale bilers nummerplader.
Dog kan man med lidt god vilje se, at man til NL har valgt en skrifttype, der kan mindre om en stiliseret tulipan. Den er jo trods alt landets nationale blomsy.
Tidspunktet januar er valgt til navne-skiftet, fordi to store internationale begivenheder vil sætter landet i fokus i 2020.
Den ene er, når Nederlandene er vært for det europæiske melodi grandprix. Det andet er landets deltagelse i sommer-OL i Tokyo. Sidstnævnte skal gerne se adskillige sportsfolk fra landet stå med guld-medaljer om halsen….
(Indledningsfoto til artiklen: Ben Scherjon / Pixabay)
Skriv et svar