Alle erfarne fly-passagerer ved, at hemmeligheden bag en stress-fri tur er at rejse let. Det gælder om kun at have den nødvendigste bagage med. Alt andet giver besvær i lufthavnen og ofte ekstra gebyrer til flyselskaberne.
Bedst er kun at have en lille kabine-kuffert med – en ”carry-on” i fagsprog . Måske også en lille taske til laptoppen. Men så heller ikke mere.
Så kan man som regel slippe for at stå i kø ved check-in og kan gå direkte til Security i lufthavnen. Som regel, fordi lavpris-selskaber som Ryanair har skåret ned i bagage-mængden, så den er meget lavere end de internationalt gældende regler.
Kun en bette taske er gratis hos Ryanair. Til gengæld er selve flybilletten billig. Før de ekstra afgifter.
Men selv godkendte kabine-kufferter kan sagtens blive et problem. Især, hvis man skal rejse med et lille passagerfly eller en maskine, der er fuldt booket. Så er der nemlig ikke plads til, at hver passager kan lægge sit habengut i flyenes overskabe.
Kabine-kufferterne må en tur i flyets lastrum, men først efter at man har fjernet gadges med Li-ion batterier. De skal lægges i kabinen. Også selvom der egentlig ikke er plads. Besværligt – og den sparede tid er spildt.
Problemet kunne sandsynligvis løses, hvis flyfabrikker og flyselskaber gjorde overskabene større. Selv i moderat fyldte passagerfly er de ofte for små og hurtigt overfyldte. De rejsende lægger jo ikke kun deres carry-on kuffert derop, men også deres overtøj og indkøbsposer fra taxfree butikker.
Historisk set begyndte den uheldige udvikling, da flyselskaberne proppede flere sæder i hver maskine og tog penge for at checke bagage ind.
Som svar fandt erfarne flyrejsende på at bruge mindre kufferter og lægge deres vigtige personlige ejendele i små tasker og poser, som de kunne smugle med ind i kabinen.
Det sparede penge, men betød også, at overskabene hurtigt blev for små. Samtidig med kabine-kufferterne begyndte flybilletter nemlig at falde i pris.
Mange flere købte billetter, og flyene blev oftere helt fyldt op. Et selskab som Ryanair bryster sig af, at 96 procent af sæderne i deres fly er udsolgt.
Resultatet ses i overskabene og mærkes tillige i form af forsinkelser. Det tager længere tid at boarde et fly, når passagererne ikke kan finde plads til sig selv og deres bagage,
Den gode nyhed er, at flere flyselskaber vil indbygge større overskabe i deres rutefly. Den nye trend ser ud til at begynde i USA, for ingen af de større europæiske flyselskaber har meddelt officielt, at de vil give hver passager mere bagage-plads.
Ifølge amerikanske medier er American Airlines gået i gang med at indbygge større overskabe. Konkurrenten United Airlines siger, at de er på vej.
Bagage.situationen bliver bedre i de kommende år, lover United. Senest i 2023 vil alle selskabets rutefly have fået mere bagage-plads over passagerernes hoved.
Indtil alle flyselskaber følger den nye trend, er der ikke meget at gøre for os andre. OK – vi kan købe billetter til Business eller First Class. Deroppe er plads-problemer som regel ikke-eksisterende.
Alternativt kan man købe sig til Priority Boarding hos f.eks. Ryanair. Den giver adgang til mere håndbagage, og man kommer først ombord på flyet. På dét tidspunkt er overskabene endnu ikke fyldt.
En anden løsning kan være at blive medlem at flyselskabers loyalitets-program eller købe selskabets eget kreditkort. Med dem følger som regel en række fordele inclusive bagage.
Hvis alt andet svigter – så sørg for at komme først i rækken, når flyet boarder. Kryds fingre og håb på, at ikke alt for mange andre passagerer har fået samme idé….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar