Boeing har haft det i flere år på sine 787 Dreamliner fly til de lange distancer, men rivalerne fra Airbus følger først efter nu. Med vinduer, der kan dæmpes eller lyses op ad elektronisk vej.
Disse avancerede fly-vinduer vil fremover blive tilbudt som ekstra-udstyr til Airbus A350 maskiner, der sjovt nok er den direkte konkurrent til Boeings Dreamliner.
Med andre ord er det op til flyselskaberne, om de vil betale ekstra for at få de meget behagelige vinduer installeret i deres A350’ere.
Teknologien gør det muligt for passagererne at skrue op og ned for den lysmængde, der trænger ind udefra. På den måde er de klassiske solskærme, som skan trækkes op og ned manuelt, helt overflødige.
Airbus køber de nye vinduer komplette fra under-leverandøren Gentex. Her anvender man det såkaldte elektro-kromatiske glas, der kan ændre gennemsigtighed og farve ved at sende små elektriske impulser gennem det.
Man kan stadig se gennem vinduerne, selvom de bliver dæmpet. De fungerer som en slags variable solbriller og kan f.eks. også holde skadelige UV-stråler fra solen ude.
Ifølge Gentex er firmaets nye vinduer i Airbus mere avancerede end dem, Boeing anvender. F.eks. kan man skrue dem helt ned, så 99,999 procent af lyset holdes ude. Desuden reagerer de dobbelt så hurtigt på kommandoer.
Desuden skal de nye Gentex vinduer indeholde et særligt filter, der forhindrer infrarøde stråler at trænge ind i flykabinen via vinduerne. Det skal bl.a. gøre afhængigheden af klima-anlæg i flyet mindre.
Airbus vil på nuværende tidspunkt ikke afsløre, om de elektronisk styrede vinduer også bliver tilbudt til andre flytyper end de store A350….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar