Man kan i hvert fald sige én god ting om Boeings 737 MAX. Aldrig før i verdenshistorien har man set et fly, der er blevet tjekket og kontrolleret i alle ender og kanter.
At det så koster den ene forsinkelse efter den anden, må Boeing tage med i købet. Hvis flygigantens tidligere ledelse havde taget den truende skandale lidt mere seriøst, ville Boeing næppe være endt i så stor en krise som i dag. Hverken økonomisk eller image-mæssigt.
Nu er der nemlig dukket nok en software-fejl op – oven i alle de andre, der bl.a. kostede to flystyrt med 346 dræbte og et efterfølgende start-forbud siden marts sidste år.
Den nye fejl blev opdaget forleden dag i forbindelse med en afsluttende gennemgang af de rettelser og forbedringer, som Boeing har gennemført.
Ændringerne har været krævet af de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA, der skal give Boeing en ny godkendelse – certificering – af 737 MAX flyet, før det må gå i rute igen.
Boeing har nu identificeret et problem med den software på 737 MAX, der skal overvåge og kontrollere andre systemer, når flyet bliver startet.
Det kan enten foregå ved hjælp af elektricitet, som lufthavnen leverer ekstern fra via tykke kabler til flyet – eller det kan gøres ved hjælp af MAX’ens egen strømforsynings-enhed.
Problemet betyder bl.a, at en skærm og forskellige advarsels-lamper i cockpittet ikke fungerer korrekt, forklarer Boeing.
Den nye fejl har intet med de problemer at gøre, som var skyld i de to flystyrt. Her var det flyets såkaldte MCAS computer, det var galt med.
Den skal assistere piloterne med at holde flyets næste vandret under opstigning og nedstigning i luften.
Fly-eksperter betegner den nye fejl som ”mindre farlig”, men i den ømtålelige fase, som Boeing 737 MAX befinder sig i for øjeblikket, vil selv den mindste svaghed blive blæst op som et større problem.
Boeing var hurtigt ude i går med en meddelelse om, at man arbejder på at rette fejlen:
”Vi har orienteret vores kunder og arbejder tæt sammen med FAA om at løse problemet så hurtigt som muligt,” skriver Boeing.
Netop tidsperspektivet er i dag det mest interessante i Boeings krise.
Inden den nye fejl blev opdaget, har alle de store amerikanske flyselskaber erklæret, at de ikke regner med at sende deres Boeing 737 MAX i luften før i begyndelsen af juni.
Spørgsmålet er, om den nye fejl vil forsinke godkendelsen hos FAA yderligere. Indtil videre har denne vigtige myndighed ikke kommenteret den ændrede situation.
Under alle omstændigheder må det betyde, at FAA og andre tilsvarende myndigheder som f.eks. Europas EASA skal gennemgå 737 MAX en ekstra gang fra ende til anden – og den slags tager tid….
(Indledningsfoto til artiklen: Acefitt / Wikimedia)
Skriv et svar