Et af de spørgsmål, vi for tiden ofte får stillet på Trends & Travel er, hvordan en stor og dygtig flyfabrik som Boeing dog kunne ende i sådan en alvorlig krise med sit 737 MAX fly.
Hvad har Boeing gjort galt, så flyet har haft startforbud siden marts sidste år og næppe kommer i rutefart igen før til juni?
Svarene er mange, og de mest benyttede er, at Boeing har sjusket med udvikling og produktion af 737 MAX flyet. En af mange fejl opstod i en såkaldt MCAS styre-computer, der forårsagede to fatale flystyrt med i alt 346 dræbte.
Via den populære spørge-jørgen hjemmeside Quora er der nu kommet mere uddybende svar, som kan give et bedre billede af situationen hos Boeing, før de to 737 MAX maskiner styrtede ned.
Forklaringen kommer fra Alan Brown, der er en af de oftest benyttede eksperter på Quora. Han svarer på et spørgsmål om, hvorfor Boeing ikke designede et helt nyt fly i stedet for at modernisere den gamle 737 med større motorer og udvide skroget, så det fik plads til flere passagerer?
Brown svarer, at det gjorde Boeing faktisk to gange:
”737 MAX kan transportere omtrent det samme antal rejsende som Boeing 757, men sidstnævnte er ikke en 737 og desuden ikke længere i produktion.
Allerede i 1980’erne havde Boeing en ny 7J7 flytype på vej, som skulle aflæse 727 og 727 modellerne.. 7J7 var en helt ny flytype og ikke en modificeret 737. Projektet blev droppet i 1989.
Problemet var, at flyselskaberne ikke ville have en helt ny Boeing model. De ville hellere have større 737’ere.
En større 737 kræver ikke ombygninger af gates i lufthavne, ændrede procedurer ved vedligeholdelse, ændrede arbejds-trin nede på jorden – og først og fremmest: Piloterne skulle omskoles til andre flytyper, hvilket er meget dyrt for flyselskaberne.
Boeing solgte MAX som en større 737’er, som alle 737-piloter kunne flyve direkte. ”Handles just like the old 737”, reklamerede Boeing med.
Desværre var det ikke korrekt. MAX’ens nye computer blev indrettet, så de opførte sig som de gamle. Men er der så fejl i softwaren, går det rigtig galt.
Boeing har ansvar for, at 737 MAX fik start-godkendelse så hurtigt og smidigt. Boeings egne folk fik nemlig lov til at udføre eftersynet og certificeringen, som USA’s luftfarts-myndigheder (FAA) skulle har gjort.
Alverdens flyselskaber er til gengæld ansvarlige for at lægge pres på Boeing for at få lavet en 737 MAX. Airbus havde nemlig lavet en bedre konkurrent – A320neo. Den havde Boeing ikke noget match til.
Boeing var allerede gået til grænsen, da man udvidede Max’ens forgængere – 737NG modellerne. De har en farlig stall-karakter, der krævede ekstra godkendelser fra luftfarts-myndighederne.
Airbus har dog også haft udfordringer med en tung bagende på A320neo. De skyldes, at uansvarlige flyselskaber har proppet tre klasser i et lille og let fly, så Economy Class passagerer sidder som sardiner i en dåse i flyets bagende. Hvis man havde anbragt Business Class med færre rejsende bagerst, ville problemet ikke eksistere.”
En anden Quora læser – Roberto Cazzaro, der kender Boeing indefra – tilføjer:
”Boeing var under pres fra Airbus A320neo. Historisk set var 737 og A320 på niveau med hinanden, men introduktionen af neo-modellen med en ny og revolutionerende LEAF motor gjorde Airbussen betydeligt billigere at flyve.
Flyselskaberne krævede af Boeing, at de kom med et svar på neo. Ellers ville selskaberne lægge deres nye ordrer hos Airbus.
I den situation havde Boeing kun to muligheder. Enten at udvikle et helt nyt fly, hvilket ville kræve fem til otte år plus en enorm investering. Eller at lappe videre på den gamle 737 platform, så den kunne bruge de nye og større LEAP motorer”….
(Indledningsfoto: Boeing)
Skriv et svar