Den europæiske fly-gigant Airbus har både gode og dårlige nyheder at melde her i begyndelsen af februar måned.
Den gode er, at salget af passagerfly går strygende. I den netop overståede januar købte kunderne 274 nye passagerfly hos Airbus. Langt de fleste var bestselleren Airbus A320neo.
Samtidig måtte Airbus dog acceptere bøder på xxxxx
Når man trækker 22 afbestillinger fra, har Airbus fået hele 274 nye ordrer i årets første måned. Det svarer til en tredjedel af alle solgte fly i hele 2019.
Ærkerivalen Boeing har endnu ikke offentliggjort sine salgstal for januar, men de er uden tvivl meget lavere end Airbus’.
Boeing slås stadig med problemer med sit 737 MAX fly, der har haft startforbud i snart et helt år efter to fatale styrt med 346 dræbte mennesker.
Oveni er så kommet, at Boeing forleden opdagede en ny software-fejl i MAX. Den skal dog ikke forsinke en ny start-tilladelse, der ventes at komme i midten af 2020.
Den største ordre hos Airbus kom i januar fra leasing-selskabet ALC, der shoppede 102 styk Airbus A220 og A321neo. ALC købte bl.a. 27 eksemplarer af den helt nye A321 XLR model, der kan bruges til lange ruter over f.eks. Atlanten.
Det amerikanske lavpris-selskab Spirit har også haft den store tegnebog med hos Airbus. Spirit bestilte 100 nye A320neo maskiner til sine mellemlange flyruter.
Også Airbus’ større fly til interkontinentale ruter er eftertragtede. I januar afgav Air France / KLM bestilling på 10 styk Airbus A350 maskiner.
Kedelig bestikkelses-affære
Med det salgs-boom, som Airbus oplever, skulle man ikke mene, det var nødvendigt at smøre potentielle kunder.
Ikke desto mindre er det præcis, hvad Airbus for nylig er blevet afsløret i. Bestikkelserne omfatter både civile passagerfly, militærfly og helikoptere til en række lande i primært Afrika og Asien.
Undersøgelserne for bestikkelse skal således have omfattet Kina, Ghana, Malaysia, Indonesien, Rusland, Sri Lanka, Sydkorea, Taiwan, Nepal, Colombia og Forenede Arabiske Emirater.
Airbus har indvilget i at betale 27 milliarder kroner (3,6 mia. euro) i bøde for sine lov-overtrædelser.
Bøden på mere præcist 3.592.766.766 euro er ny verdens-rekord. Aldrig før er en kommerciel virksomhed blevet straffet så hårdt.
Med bøden undgår Airbus at blive straffet yderligere og f.eks. blive udelukket fra store militære ordrer i en række europæiske lande.
Ifølge det store revisorfirma Deloitte kunne Airbus have kostet de lande, hvor flygiganten har fabrikker, over 100 milliarder euro i deres brutto-national-produkt. De pågældende lande er Frankrig, Tyskland, Spanien, England og USA.
Airbus’ topchef Guillaume Faury taler om, at hans virksomhed har ”lært lektien”. Han lover samtidig, at Airbus kan reparere sit ramponerede image og ændre sin salgs-praksis.
Således har Airbus fyret 31 ledende medarbejdere. 32 har selv sagt op. Desuden har flygiganten udskiftet både sin topchef, sin finans-direktør og sin generalsekretær…..
(Indledningsfoto til artiklen: Peter H. / Pixabay)
Skriv et svar