Mens unge nærmest står i kø for at holde ferie på Mallorca og Ibiza, har de Kanariske Øer et helt andet image – og dét er man ikke helt så glad for.
Turist-myndighederne på Tenerife mener nemlig selv, at de populære spanske øer ud for Afrikas nordvest-kyst har udviklet sig til en bedsteforældre destination.
Med andre ord er andelen af det grå guld alt for stort i forhold til de unge – og det er sidstnævnte, man skal satse på for at sikre fremtiden.
Normalt betragter man ikke Balearerne (Mallorca, Ibiza og Menorca) og Kanarerne (Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote, La Gomera, Fuerteventura osv) som direkte konkurrenter.
Hvor Mallorca og co. har deres højsæson om sommeren, kommer det store turist-ryk til de Kanariske Øer i vinter-perioden. Det vil med andre ord sige lige nu.
I denne sæson går det bare ikke helt så godt. Øerne er nemlig hårdt ramt af sidste års konkurser blandt flyselskaber og rejse-arrangører – først og fremmest Thomas Cook Group.
For eksempel er antallet af tyske bookinger på Tenerife faldet med 12 procent i forhold til vintersæsonen 2018/19 – og ligesom på Mallorca er tyskere og englændere de største kundegrupper af alle.
Den øjeblikkelige situation får nu Tenerife til at sadle op. Væk skal det gamle ry for at være favoritten for de ældre generationer. Ind skal i stedet et nyt image, der skal gøre øen cool og trendy blandt unge.
Det skal ske ved hjælp af det nye brand ”Tfe Cool.” Stavemåden er korrekt, for Tfe skal ikke stå for ”The”, men være en forkortelse af ”Tenerife.”
Den nye strategi havde sin officielle premiere forleden under den spanske turisme-messe Fitur i Madrid.
Nu bliver det så spændende at se, om det lykkes. I hvert fald mener Tenerifes turist-organisation, at der skal ske noget drastisk. Øen har været et populært rejsemål i 50 år uden de store forandringer undervejs.
Fremover vil Tenerife derfor lægge meget mere vægt på sport, action, events og miljø-rigtig levevis. Lokkemad for moderne familier med børn – og meget gerne helt unge mennesker.
Tenerife vil markedsføre sig på kvalitet og udvalg. Øen ønsker ikke at konkurrere på pris med turist-målene i det østlige Middelhav – Tyrkiet, Ægypten og Tunesien. Det er der ikke råd til….
(Indledningsfoto til artiklen: Neufal54 / Pixabay)
Skriv et svar