Flere europæiske flyselskaber er temmelig afhængige af deres ruter til og fra Kina. Her kan man nemlig bruge store fly med mange passagerer, der ikke betaler lavpris billetter.
Et af selskaber, som er hårdest ramt, er Finnair. Finnerne har specialiseret sig i Kina og flyver normalt til flere storbyer i det store land i Østen end noget andet flyselskab fra Europa.
I går måtte Finnair også gå den tunge vej og aflyse alle sine afgange til Kina i hele marts. Det betyder i praksis resten af vinter-sæsonen.
Dermed følger Finnair i slipstrømmen på SAS, Lufthansa, British Airways, Austrian, Swiss og andre europæiske selskaber, der i de senere dage har forlænget deres rute-stop fra februar til at omfatte helt frem til den 29. marts.
Mindst 70 internationale flyselskaber har indført stop for rejser til Kina. Yderligere 50 har skåret ned på deres afgange.
Ligesom sine rivaler i luften opretholder Finnair sin rute fra Helsinki til Hong Kong, men skærer ned fra to til en afgang om dagen.
Finnerne ser uden tvivl med bekymring på virus-udviklingen i Kina. Der kommer til at være et stort hul i omsætningen for de første måneder af 2020.
Finnair har normalt faste ruter til seks lufthavne i Kina. Ofte er der tale om gruppe-rejser, men de er helt stoppet nu på grund af virus-faren.
Konkurrenten SAS har kun halvt så mange ruter til Kina som Finnair. Lukningen af dem koster SAS i omegnen af 140 millioner kroner, siger luftfarts-analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til Berlingske Tidende.
Analytikeren kalkulerer tabet ud fra, hvad det koster at have to store jetfly stående ubeskæftiget på jorden – og at mellem otte og ti procent af SAS’s indtægter kommer fra flyvninger til og fra Kina.
I mellemtiden er der så også trillet de første bud ind på, hvad flyselskaberne totalt set har tabt på Covid-19. Det er det officielle nye navn for den virus, vi alle kender som Corona.
Tabet er indtil videre mellem 28 og 35 milliarder kroner (fire til fem mia. US dollars), vurderer ICAO. Det er den internationale organisation for civil luftfart.
Ifølge ICAO har europæiske og amerikanske flyselskaber skåret deres udbud af billetter til og fra Kina med 80 procent. Kun Hong Kong opretholdes.
De kinesiske selskaber flyver stadig, men kun i Asien. De har reduceret deres antal sæder med over 40 procent.
Alt i alt svarer det til op imod 19,6 millioner manglende passagerer, der skulle have været fløjet til og fra Kina i januar, februar og marts.
Dermed koster Covid-19 allerede nu mere end den seneste store SARS epidemi fra 2003, Siden dengang er flytrafikken til Kina mangedoblet, og tabene på aflysninger derfor højere for flyselskaberne.
Hele Asiens turisme er i dag påvirket af virus-frygten. ICAO regner således med, at Japan vil miste over ni milliarder kroner (1,29 mia. US dollars) og Thailand godt otte milliarder kroner (1,15 mia. USD) mistede turist-indtægter.
De seneste nye Corona / Covid-19 tal her klokken 18 lørdag fortæller, at 67.188 er registreret som inficerede, 1.527 er døde og 8.520 helbredt for den farlige virus….
(Indledningsfoto til artiklen: Anne Nygård / Unsplash)
Skriv et svar