Lavpris-selskaber er altid på jagt efter at finde flytyper, som de kan proppe så mange mennesker ind i som muligt. Jo flere sæder, der f.eks. kan presses ind i en Boeing 737 – desto flere penge er der at tjene for flyselskabet.
Af den grund får Ryanair sin helt egen version af Boeings nye 737 MAX maskine, når og hvis den omsider får en ny start-tilladelse. Formentlig sker det til efteråret.
Ryanairs særlige udgave hedder 737 MAX-200, fordi der nu kan være 200 passagerer ombord mod de normale 189 i en standard MAX 8.
Måske Ryanair skulle have valgt en anden taktik. Hvis Europas største flyselskab – målt i passagertal – havde valgt en større Boeing 747 Jumbo, kunne Ryanair have flyttet langt over 500 rejsende på samme tid.
Det amerikanske lavpris-selskab Avatar Airlines har nemlig meddelt, at det vil købe hele 30 styk helt nye Boeing 747-8 maskiner. Selskabet skal have underskrevet et ”letter of intent” hos Boeing – en slags forudbestilling.
Hvis det er korrekt, betyder det ikke kun, at Boeings aldrende 747 får forlænget sit liv. Den legendariske Jumbo får også en helt ny rolle i tilværelsen. De færreste havde set 747 som et lavpris-fly.
Avatar vil proppe i alt 581 passagerer i en Boeing 747-8 – 539 på Economy Class i ”stue-etagen” og 42 på Business på ”første sal.” Langt de fleste af de 747-8 maskiner, der er i brug hos bl.a. Lufthansa og Cathay Pacific har mellem 450 og 500 sæder.
Finansfolkene hos Avatar har forhåbentligt regnet tallene godt igennem, for selvom man i stil med Ryanair vil presse ekstra passagerer ombord, er drifts-økonomien den primære årsag til, at næsten alle flyselskaber enten har eller er ved at sende Jumbo’en på pension.
Boeing 747 har fire motorer og har svært ved at konkurrere med moderne langdistance jets med to store jetmotorer under vingerne. De kan flyve både mindre støjende, mindre forurenende og mere økonomiske.
Den anden årsag til, at flyselskaberne siger farvel til Jumbo’en, er dens alder. Den første Boeing 747 fløj for over 50 år siden, og der er grænser for, hvor længe man kan blive ved med at lappe på en antik konstruktion.
Grundlæggende har Boeing samme problem med den mindre 737 – og her er det som bekendt gået gruelig galt. 737’eren er to år ældre end 747, og den omstridte MAX er blot den seneste opdatering og modificering.
En normal Boeing 747-8 bruger næsten 30 procent mere brændstof end en moderne 737 MAX 8. Propper man flere passagerer ind på samme plads, bliver benzin-prisen pr. sæde selvfølgelig lavere.
Omvendt – kan et lavpris-selskab fylde et så stort fly op som Jumbo’en? De fleste discount selskaber flyver med maskiner, der kun er 30 procent så store som en Boeing 747.
Det bliver spændende at se, og Boeing kunne godt trænge til en opmuntring efter den snart 12 måneder lange krise med 737 MAX.
I øvrigt kunne det også være skægt at høre, hvad Donald Trump vil sige til at dele flytype med fattigrøve i fremtiden.
Det Hvide Hus er nemlig blandt de sidste kunder, der har købt 747-8 maskiner. To styk, der skal afløse de nuværende Air Force One fly. De gamle er 747-400 maskiner….
(Indledningsfoto til artiklen: Avatar Airlines)
Skriv et svar