Mange lufthavne bruger millioner på at gøre opholdet for passagererne mere behageligt. I København er der f.eks. kommet mange flere restauranter, mens Singapore Changi har udvidet med en ægte indendørs regnskov at slappe af i mellem flyvningerne – inklusive et vandfald over flere etager.
Jernbane-stationer forbinder de fleste af os sikkert med en anden oplevelse:
Ret kedelige afgangs- og ankomst-haller, der godt nok kan være interessante rent i arkitekturen, men hvor kiosker og fastfood restauranterne er de samme overalt. Desuden kan det være iskoldt at stå på perronerne, hvor vinden kommer pivende ind.
Der er dog heldigvis forskelle – bestemt også til det bedre. Dem har det internationale Consumer Choice Centre været på udkig efter i sit første European Railway Index. Det skal fremover fungere som en bibel over gode og mindre gode togstationer i vores verdensdel.
Forbruger-organisationen med base i USA har sendt testpersoner ud til hundreder af togstationer og målt dem på kriterier som renlighed, udvalg af destinationer og kødannelser på perronerne.
Europas bedste jernbane-station er St. Pancras i London. Herfra afgår de hurtige Eurostar tog til Europa, og stationen opnåede en score på 116 points.
St. Pancras gennemgik for nogle år siden en omfattende modernisering, der kostede næsten 5,6 milliarder kroner. I dag omfatter stationen både et shopping center, en bus station, et større antal restauranter og cafeer samt et eget hotel.
Tyskland er det land i Europa, der har flest togstationer i Top-10. Faktisk ligger halvdelen af toplisten syd for den danske grænse – nemlig Leipzig, München, Hamborg, Berlin og Frankfurt.
Italien har to stationer med i Top-10, mens hverken Danmark eller de øvrige nordiske lande har kunnet kvalificere sig til en placering blandt de bedste.
Faktisk er der kun to skandinaviske togstationer med blandt Europas 50 bedste. Det er Helsinkis hovedbanegård på en 42. plads med 64 points og Oslos Central Station med 61 points som nummer 46.
Ikke just imponerende resultater, når den maksimale score er 139. Og hvor er de danske stationer….
(Indledningsfoto til artiklen: Himanshu unarathna / Pixabay)
Skriv et svar